Царські врата

Царські врата середини 17 ст. іконостасу церкви Воздвиження Чесного Хреста у м. Дрогобичі Львівської області.
Фото Вечерського В. В.

Ца́рські врата́двері в іконостасі, які відділяють вівтар у православному храмі від амвона.

Назва походить від того, що через царські врата з вівтаря виходить Цар Слави Господь Ісус Христос у Святих Дарах для надання причастя людям.

Царські врата відомі з 7 ст. у темплонах (передвівтарних перегородках) у церквах Візантійської імперії. Найвищого розвитку як твори декоративно-ужиткового мистецтва досягли в Україні 17–18 ст. у стилях ренесанс і бароко. Царські врата влаштовують у центрі іконостасу як двостулкові, суцільні або ажурні, живописні або різьблені.

Виготовляють здебільшого з дерева, іноді — з металу, порцеляни. На них зображують чотирьох євангелістів і сцену Благовіщення та оздоблюють орнаментальним різьбленням з позолотою, оскільки вони символізують врата Раю. Їх відчиняють у певні моменти під час богослужіння, даючи можливість вірянам бачити престол і все, що відбувається у вівтарі. На Великдень упродовж семи днів царські врата і дияконські двері постійно відчинено.

Через царські врата мають право проходити тільки священнослужителі. Зсередини вівтаря до арки або брусу над царськими вратами кріпиться катапетасма — тканинна завіса, яка затуляється і відсувається в певні моменти богослужіння, символізуючи покров таємниці над святинями Божими. Відкриття цієї завіси символізує відкриття людям таємниці спасіння; відкриття царських врат символізує обіцяне вірянам відкриття Царства Небесного. Закривання царських врат символізує позбавлення людей Раю як наслідок гріхопадіння.

Галерея

Література

  1. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: терміни і поняття. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва ; Головкиївархітектура, 2002. С. 451.
  2. Тарас Я. Українська сакральна дерев’яна архітектура. Львів : Інститут народознавства НАН України, 2006. С. 433.
  3. Вечерський В. Українські дерев’яні храми. Київ : Наш час, 2007. С. 44.
  4. Оляніна С. В. Світове дерево на царських вратах: до інтерпретації символічного задуму українського іконостаса XVII–XVIII ст. // Наукові записки Національного університету «Києво-Могилянська академія». Теорія та історія культури. 2016. Т. 179. С. 32–41.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Царські врата // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Царські врата (дата звернення: 7.12.2021).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
01.11.2021


Офіційний телеграм-канал ВУЕОфіційний телеграм-канал ВУЕ