Асанга

Асанга. Скульптура майстра Ункея, 1212

Асáнга (Арьясанга; тибет. ཐོགས་མེད།, санскрит असङ्ग; між 310 і 330, м. Пешавар, тепер Пакистан — між 370 і 390, поблизу м. Айодгья, штат Уттар-Прадеш, Індія) — буддійський мислитель, один із засновників школи Йогачара.

Асанга

(тибет. ཐོགས་མེད།, санскрит असङ्ग)

Рік народження між 310 і 330
Місце народження Пешавар, тепер Пакистан
Рік смерті між 370 і 390
Місце смерті м. Айодгья, штат Уттар-Прадеш, Індія
Напрями діяльності філософія, релігія, логіка

Життєпис і діяльність

Народився у сім’ї бра́гмана Каучіки, старший брат буддійського філософа Васубандху. Спочатку був прихильником вчення Хінаяни, згодом визнав переваги Махаяни.

Згідно з легендою, Асанга проводив життя в медитаціях і отримав від бодхісаттви Майтреї (див. Ар'я Майтрея) п’ять трактатів, які є основою вчення Йогачари.

1. «Мадх’янтавибхага» («Знаходження середини», вступ до Йогачари).

2. «Йогачарабхуми шастра» («Трактат про ступені вдосконалення наставників йоги»).

3. «Махаянасутраланкара» («Прикраса із сутр Махаяни»), де для опису істинної реальності використано непритаманні буддизму терміни: Махатман — «Велике Я», Параматман – «Вище Я» і Шуддхатман — «Чисте Я».

4. «Абхисамаланкара» («Прикраса надреалізації») — трактат у традиціях мадг’яміки як коментар до сутр праджня-параміти.

5. «Ратнаготравибхага» («Уттаратантра» — «Дискурс про природу, або Вища тантра»), де елементи Йогочари відсутні.

Згідно уявлень послідовників, був після смерті запрошений на небеса, щоб отримати вчення від будди Майтреї.

Асанга відомий також творами в складі махаянської «Абхидхарма сутри» — «Абхидхарма самуччая» та «Махаяна сама граха». За Асангою, хінаянічна концепція окремих елементів (dharma), що були активні у феноменальному житті і стали заспокоєними (santa) в нірвані, суперечить розуму: якби вони дійсно були реальні, то не могли б остаточно зникнути у нірвані. Відповідно, вони згаслі або заспокоєні від самого початку (adishanta), є ілюзорними, нереальними. Звідси висновував, що сансара є також нереальною.

Асанга — моніст, який вірував у «Космічне тіло Будди» та реальність нірвани. Для йогина будь-які елементи та об’єкти нереальні самі по собі, відносні, але реальні в абсолюті, що іманентний світові. Реальність Космічного тіла Будди як субстанції відкрита вже первісній свідомості — «свідомості скарбниці» (alaya-vijnana), оскільки дхарми — універсальний закон буття.

Визнання

Мав послідовників у Тибеті, Китаї (школа Фасян-цзун; 7–9 ст.) та Японії (школа Хоссо-сю; засн. у 7 ст.), де вважається бодхісаттвою та асоціюється з культом Майтреї. Вважається попередником розвинутого тантризму. Вплинув на становлення буддійської логіки, зокрема визначив правила проведення диспутів.

Джерела

  • Asanga, Abhidharmasamuccaya: The Compendium of the Higher Teaching / Trans. from fr. Rahula W., Boin-Webb S. Fremont : Jain Publishing Company, 2015. 358 р.

Література

  1. Щербатской Ф. И. Избранные труды по буддизму / Пер. с англ. Москва : Наука, 1988. С. 199–262.
  2. Радхакришнан С. Индийская философия : в 2 т. / Пер. с англ. Москва : Миф, 1993.
  3. Чаттерджи С., Датта Д. Индийская философия / Пер. с англ. Москва : Иностранная литература, 1994. 416 с.
  4. Щербатской Ф. И. Теория познания и логика по учению позднейших буддистов : в 2 т. / Пер. с англ. Санкт-Петербург : Аста-пресс, 1995.
  5. Siderits М. Buddhism as philosophy: An Introduction. Indianapolis : Hackett Publishing Company, 2007. 304 р.
  6. Schmithausen L. The Genesis of Yogācāra-Vijñānavāda: Responses and Reflections, Tokyo : International Institute for Buddhist Studies, 2014. 740 р.
  7. Бурмистров С. Буддийское учение об аффектах в контексте индийской классической философии // Человек. 2020. Т. 31. № 1. С. 103–127.

Автор ВУЕ

О. В. Титар


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Титар О. В. Асанга // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Асанга (дата звернення: 1.10.2020).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.09.2020

Покликання на статтю

Опитування читачів ВУЕОпитування читачів ВУЕ