Авіаційний транспорт

Політ першого літака, 1903

Авіаці́йний тра́нспорт — один із видів транспорту, що здійснює перевезення пасажирів, пошти і вантажів повітряним шляхом. Включає повітряні судна і необхідну для їх експлуатації інфраструктуру: аеропорти, диспетчерські й технічні служби.

Загальні характеристики

Головні переваги авіаційного транспорту перед іншими видами транспорту:

  • заощадження часу у разі необхідності доставки термінових вантажів;
  • маневреність і оперативність (особливо при організації нових маршрутів);
  • велике охоплення територій і акваторій;
  • можливість швидкої передислокації повітряних суден у разі зміни пасажиропотоків;
  • відносно невеликі капіталовкладення (на 1 км повітряного шляху приблизно у 30 разів менше, ніж на 1 км залізничної колії);
  • незалежність від кліматичних умов у міжконтинентальних польотах (зліт можливий у полярному географічному поясі, а приземлення — у тропічному, і навпаки);
  • відсутність яскраво вираженої сезонності за порами року, як, приміром, у водного (річкового) транспорту.

До недоліків авіаційного транспорту відносять:

  • порівняно високу вартість авіаційних транспортних послуг;
  • залежність регулярності польотів від складних метеоумов;
  • негативний вплив на навколишнє середовище.

Місце авіаційного транспорту в світовій транспортній системі

Як вид транспорту почав розвиватися у 1920-тих. На початку 21 ст. мережа авіаційних трас перевищила 8 млн км; щорічно авіаційний транспорт перевозить понад 1,6 млрд пасажирів і понад 30 млн тонн вантажів; частка авіаційного транспорту у пасажирообігу транспорту світу перевищує 10 %, хоча у вантажообігу — лише 1 % (однак, за темпами зростання частка вантажних авіаперевезень перевищує частку пасажирських, особливо після введення в експлуатацію літаків великої вантажопідйомності).

Велику роль авіаційний транспорт відіграє у пасажирських перевезеннях, особливо в країнах з великою територією (США, РФ, Канада, Китай та ін.), а також у важкодоступних районах (гори, райони Крайньої Півночі, Аляски, Сахари, джунглів Амазонки), де відсутні інші види транспорту. У разі відсутності у місці посадки аеродрому зі злітно-посадною смугою використовують вертольоти.

У структурі пасажирських авіаперевезень переважають внутрішні рейси, на яких обслуговується близько 70 % пасажирів. Повітряний зв’язок існує між всіма континентами, але найінтенсивніші лінії працюють між Північною Америкою і Європою. Великий обсяг перевезень виконують авіакомпанії США (близько половини пасажироперевезень і майже третина вантажоперевезень світу), а також РФ, Японії, Великої Британії, Франції, Німеччини, Австралії, Канади, Сінгапуру.

Авіакомпанії

Боїнг 737 «Міжнародних авіаліній України» в аеропорту Бориспіль

Найбільшими авіакомпаніями є: «Пан-Амерікен»(англ. Pan American World Airways) і «Дельта» (англ. Delta Air Lines), США; «Джал» (англ. JAL, Japan Airlines), Японія; «Брітіш Ейрвейз» (англ. British Airways), Велика Британія; «Ер Франс» (фр. Air France), Франція; «Люфтганза» (нім. Lufthansa), Німеччина; «Сінгапур Ейрлайнз» (англ. Singapore Airlines), Сінгапур та ін.

В Україні авіаційний транспорт представлений фірмами «Міжнародні авіалінії України» (англ. Ukraine International Airlines), «Дніпроавіа» та ін; регулярні рейси на регіональних авіалініях в Україні обслуговують літаки компаній «Мотор Січ Ейрлайнс» та «Ян Ейр».

Аеропорти

Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни)

Географію авіаційного транспорту характеризує й мережа аеропортів: лише міжнародних аеропортів у світі налічується понад 1000 (із них у Європі близько 400). Найбільше пасажирів перевозять аеропорти О’Хара (англ. O'Hare), Чикаго, США; Хітроу (англ. Heathrow), Лондон, Велика Британія; Нарита (яп. 成田国際空港, англ. Narita),Токіо та Кансай (яп. 大阪国際空港, англ. Kansai), Осака, Японія. Кожен такий аеропорт щороку обслуговує 50–70 млн пасажирів. Це обумовлює жорсткі вимоги не лише до безпеки польотів, але й до прийому пасажирів, організації їх обслуговування.

Сучасні аеропорти світового значення — це складні інженерно-технічні споруди, насичені найсучаснішими видами устаткування. В Україні у 2018-му діють 35 аеропортів, 15 з них мають статус міжнародних, які за значенням для держави поділяють на:

Авіаційний парк

Більше 70 % світового авіаційного парку сконцентровано у США; у його структурі домінують американські літаки фірм «Боїнг», «Дуглас», «Локхид» та європейської фірми «Ейрбас».

Реєстр України станом на 2016 вміщував понад 900 повітряних суден (352 з них — авіація загального призначення).

Серед повітряних суден, які використовуються в Україні, літаки типів «Боїнг» (Боїнг 737-900ЕR, Боїнг 737-300, Боїнг 767-300 та ін.), «Ейрбас» (А320-212, А320-214, А321-211, А321-231, А330-223), «Ембрайер» (ЕМВ ЕRJ190-100LR, ЕМВ ЕRJ190-100STD, EMB-145EP, EMB-145EU, EMB-145LR, EMB-500), «Антонов» (Ан-124-100М, Ан-124-100-150, Ан-140-100, Ан-148-100В, Ан-158, Ан-178, Ан-2, Ан-22, Ан-24РВ, Ан-26Б-100, Ан-74ТК-300Д та ін.), «Яковлєв» (Як-40, Як-42Д та ін.), а також вертольоти Мі-2, Мі-17, Мі-171, Мі-8Т, Мі-8МТВ-1 та ін.

Література

  1. Елисеев Б. П. Воздушные перевозки. Москва : ИТК Дашков и К°, 2014. 510 с.
  2. Борисюк О .А., Дудник І.М. Картографічне моделювання рівнів розвитку регіональних авіатранспортних систем //Часопис картографії: зб.наук. праць. Київ : КНУ ім. Т.Г. Шевченка, 2015. Вип. 12. С.142-150. URL: file:///C:/Users/%D0%BE%D0%BF%D0%BB/Downloads/ktvsh_2015_12_14.pdf
  3. Логістичні концепції розвитку аеропортів: монографія / За наук. редакцією М. Ю. Григорак та Л. В. Савченко. Київ : Сік Груп Україна, 2017. 384 с.

Автор ВУЕ