АН


АН

Ан ― марка літаків, розроблених Державним підприємством «Антонов» (колишній Авіаційний науково-технічний комплекс імені О. К. Антонова та Дослідне Конструкторське Бюро ДКБ-153, м. Київ).

Назва створена з початкових літер прізвища першого керівника ДКБ-153 Генерального конструктора О. Антонова. Літаки марки «Ан» відрізняються від аналогів непримхливістю до злітних майданчиків і значно меншою собівартістю виробництва та експлуатації.

Різновиди

Ан-2

Ан-2 — первісток ДКБ-153, що вперше злетів 31.08.1947. Це легкий поршневий однодвигунний біплан із розчалювальним крилом. Надзвичайно простий у керуванні, міг виконувати маневри, що були вкрай небезпечними для інших літаків. При цьому політ залишався керованим навіть за швидкості 50 км/год. Має близько двадцяти модифікацій, зокрема турбогвинтову модифікацію Ан-3, поплавковий Ан-4 та висотний Ан-6. Ан-2 використовували як сільськогосподарський, спортивний, транспортний, пасажирський літак, він перебував на озброєнні Військово-повітряних сил багатьох країн, зокрема Латвії, Болгарії, Грузії, Гвінеї. Ан-2 разом із Ан-3 внесено до «Книги рекордів Гіннеса» як найбільший одномоторний біплан, виробництво якого тривало більше 60 років. Усього вироблено понад 18 тис. машин.

Ан-8

Ан-8 ― перший у СРСР спеціалізований військово-транспортний літак, призначений для перевезення різних вантажів, посадкового та парашутного десантування повітряно-десантних військ із наданою їм легкою бойовою технікою та озброєнням, а також для перевезення поранених. Побудований за аеродинамічною схемою вільнонесного високоплана з двома турбогвинтовими двигунами. Перший політ Ан-8 виконав 11.02.1956. Усього побудовано 151 літак.

Ан-10

Ан-10 ― вільнонесний чотиридвигунний високоплан суцільнометалевої конструкції, з однокілевим вертикальним оперенням. Літак спроектовано так, що у разі потреби його можна швидко перебудувати у вантажний літак, майже повністю подібний до Ан-12. Це середньомагістральний пасажирський літак для експлуатації на авіалініях до 2000 км. Вперше злетів 07.03.1957. Вироблено 108 машин.

Ан-12

Ан-12 ― вільнонесний моноплан суцільнометалевої конструкції з верхнім розташуванням крила, однокільовим вертикальним оперенням та системою прибирання шасі. Це тактичний військово-транспортний літак, призначений для посадкового та парашутного десантування особового складу повітряно-десантних військ, поранених та різноманітних військових вантажів, зокрема й великогабаритних. Перший виліт відбувся 16.12.1957. Побудовано понад 1200 машин. У 1962 творцям літака Ан-12 присуджено Ленінську премію, а О. Антонову присвоєно звання Генерального конструктора.

Ан-14

Ан-14 «Бджілка» ― суцільнометалевий поршневий двомоторний підкісний високоплан із двокільовим оперенням без системи прибирання шасі та з хвостовими вантажно-пасажирськими дверима; транспортний літак, розрахований на експлуатацію з непідготовлених ґрунтових майданчиків. Перший політ здійснив 14.03.1958. Усього виготовлено 340 літаків.

Ан-24

Ан-24 — пасажирський літак для авіаліній дальністю до 3000 км — двомоторний турбогвинтовий високоплан із прямим крилом і однокільовим класичним оперенням; має фюзеляж типу напівмонокок, подвійні колеса на кожній стійці, керовані та поворотні колеса носової опори. Вперше злетів 20.10.1959. Ця машина стала базовою для багатьох модифікацій: Ан-26 (військово-транспортний літак з додатковою кабіною штурмана та вантажним люком для парашутного десантування вантажів і легкої бойової техніки), Ан-30 та Ан-32 (аерографічні літаки, зроблені спеціально для використання в умовах високогір’я та жаркого клімату). Загалом побудовано: Ан-24 — 1367 літаків, А-26 —1398 літаків, – Ан-30 — 115 літаків, Ан-32 — 361 літак.

Ан-22

Ан-22 "Антей" — важкий турбогвинтовий широкофюзеляжний військово-транспортний літак. Перший політ «Антея» відбувся 27.02.1965, а міжнародна публічна демонстрація літака — 15.06.1965 на авіасалоні в м. Ле Бурже (Франція). Літаком встановлено 41 світовий авіаційний рекорд. Було випущено 68 «Антеїв».

Ан-28

Ан-28 — легкий двомоторний турбогвинтовий літак, розроблений на базі Ан-14: мав таку ж структуру крила, двокільове хвостове оперення, але подовжений порівняно з ним фюзеляж. Це багатоцільовий літак, який вміщав 17 пасажирів. Перший політ відбувся 29.01.1973. Випущено 198 літаків.

Ан-38

Ан-38 ― глибока модифікація Ан-28, яка відрізняється подовженим фюзеляжем, двигунами більшої потужності, поліпшеним комфортом пасажирської кабіни й кабіни екіпажу. Призначений для перевезення 27 пасажирів на місцевих повітряних лініях. Вперше злетів 23.06.1994. Випущено 11 літаків.

Ан-72

Ан-72 ― перший військово-транспортний літак короткого злету та приземлення, обладнаний двоконтурним турбореактивним двигуном нового покоління Д-36. Побудований за аеродинамічною схемою вільнонесного високоплана з Т-подібним оперенням. Фюзеляж герметичний, круглого перерізу, типу напівмонокок. Перший політ відбувся 31.08.1977. Виготовлено 123 літаки.

Ан-74

Ан-74 ― модифікація Ан-72 для застосування в складних кліматичних умовах. Він став основою сімейства літаків різного призначення, зокрема пасажирських, санітарних та конвертованих — наприклад, Ан-74 ТК-200 та Ан-74 ТК-300. Випущено 81 літак Ан-74 різних модифікацій.

Особливістю конструкції Ан-72 та Ан-74 є використання ефекту Коанда, що уможливило збільшення підйомної сили за рахунок проходження відпрацьованих газів двигунів над верхньою поверхнею крила.

Ан-124

Ан-124 «Руслан» — найбільший на той час у світі серійний вантажний літак. Побудований за аеродинамічною схемою високоплана зі стрілоподібним крилом великого подовження, однокілевим хвостовим оперенням і багатоколісним шасі, що прибирається в польоті. Вперше злетів у Києві 24.12.1982. У 1985 на ньому було встановлено 21 світовий рекорд, зокрема, з вантажопідйомності (171 219 кг на висоту 10 750 м), а 06.05.1987 було встановлено світовий рекорд дальності перельоту за замкнутим маршрутом (20 150,92 км). Усього побудовано 55 літаків.

Ан-225

У середині 1980-х почалося створення на базі Ан-124 універсального надважкого транспортного літака Ан-225 «Мрія», здатного перевозити корисну вагу на зовнішній підвісці. У грудні 1988 він зробив перший політ. У червні 1989 літак з багаторазовим космічним кораблем «Буран» було продемонстровано на авіаційному салоні у м. Ле Бурже. У листопаді 2004 Ан-225 внесено до Книги рекордів Гіннеса за його 240 світових рекордів. На 2018-й рік Ан-225 з максимальною спорядженою масою 640 тонн є найважчим літаком у світі.

Ан-148

Ан-148 ― двомоторний турбореактивний літак, побудований за аеродинамічною схемою вільнонесного високоплана з крилом помірної стрілоподібності та однокільовим Т-подібним оперенням. Фюзеляж суцільнометалевий типу напівмонокок, круглого перерізу, є система прибирання шасі (триопорного з носовою стійкою) у польоті. Перший політ відбувся 17.12.2004. Запущено в серійне виробництво. Його подовжений варіант ― 100-місний Ан-158 із дещо зміненим крилом, а також Ан-178 ― середній транспортний літак вантажопідйомністю до 18 т, високоплан зі збільшеним перерізом фюзеляжу, оснащений задніми вантажними дверима та рампою.

Ан-132

Ан-132 ― одна з останніх розробок літака-демонстратора. Це глибоко модернізований транспортний Ан-32, двомоторний турбогвинтовий однофюзеляжний дозвуковий легкий моновисокоплан; сухопутний близько- та середньомагістральний літак. Його особливістю є пристосованість до експлуатації в різноманітних кліматичних умовах. Завдяки вбудованому завантажувально-розвантажувальному комплексу та застосуванню допоміжної силової установки його можна використовувати в умовах спекотного клімату, на високогірних та непідготовлених аеродромах, зокрема, на піщаних злітно-посадних смугах. Ан-132 також призначено для повітряного десантування вантажів на парашутних платформах та парашутистів, перевезення людей, транспортування хворих та поранених в умовах надзвичайних ситуацій. Перший політ відбувся 31.03.2017, а у червні того ж року літак дістав схвальні відгуки на авіасалоні у м. Ле Бурже

Додатково

  • В Україні було випущено монети різних номіналів із зображенням літаків Антонова, зокрема «Ан-2», «Ан-140», Ан-132. На Островах Кука також було випущено срібні монети з зображенням літаків Ан.


Література

  1. Савин В. С. Авиация в Украине: Очерки истории. Харьков : Основа, 1995. 264 с.
  2. Якубович Н. В. Все самолёты О. К. Антонова. Москва : АСТ, 2001. С. 130–150.
  3. Потапенко П. Ан-2-100 — украинская программа ремоторизации Ан-2 // Авиация и Время. Киев, 2013. № 4. С. 35.
  4. Элмонд П. 100 лет авиации / Пер. с англ. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2014. 384 с.
  5. КБ Антонов // Avia.pro. 2015. URL: http://avia.pro/blog/kb-antonov
  6. Якубович Н. В. Супергиганты Ан-124 «Руслан» и Ан-225 «Мрия». Москва : Эксмо, 2016. 128 с.
  7. Ан-132D успешно совершил свой первый полет // Интерфакс-Украина. 2017. URL
http://interfax.com.ua/news/economic/412956.html

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю:

Снігир Г. В. АН // Велика українська енциклопедія. URL: http://vue.gov.ua/АН (дата звернення: 14.12.2018).