Баал Шем

Баа́л Шем [Балшем, баалешем, бальшем; івр. בַּעַל שֵׁם‎ — володар (або пан, господар) імені (Божого)] — в юдаїзмі — термін на позначення людини, здатної творити чудеса та зцілювати, завдяки таємному знанню невимовних імен Бога.

Табу на вимовляння імені Бога, вкорінене у традиції юдаїзму (право на це мав лише верховний священник на свято Йом-Кіпур у Святому Святих Єрусалимського храму), живило уявлення про магічну силу сакрального імені. Ці уявлення увібрали й розвинули езотеричні містичні течії в юдаїзмі, зокрема кабала. З 17–18 ст. титулом «Баал Шем» іменували популярних рабинів, кабалістів, цадиків у Східній Європі, котрі, подорожуючи, демонстрували чудеса, лікували травами й ін. народними засобами, займалися екзорцизмом (цю практику вважали особливо успішною через знання втаємниченого Божого імені), виготовляли амулети з іменами Бога, практикували кабалу, алхімію. У народній уяві балшемам приписували особливі здібності, зокрема створювати големів, зупиняти пожежі й епідемії, передбачувати майбутнє тощо. Зафіксовано своєрідну конкуренцію між балшемами й лікарями, особливо у Польщі та Німеччині. Поряд із тим, відомо про зверхнє, а то й глузливе, ставлення до балшемів з боку рабинської влади та послідовників руху Гаскали.

Балшемами титулували, до прикладу, рабина Еліаху Баал Шема з Вормса (16 ст.) та його учня Йоеля Баал Шема з Замостя (17 ст.), віденського рабина Елканана, рабина й містика Адама Баал Шема з Ропчиць (обидва — 17 ст.), рабина Нафталі Когена з Острога (17–18 ст.), Хаїма Самуеля Якоба Фалька, Селіґа з Любліна (обидва — 18 ст.), Баал Шема з Міхельштадта (18–19 ст.) та ін. Найвідомішим серед балшемів став релігійний лідер Ісраель Бен Еліезер, відомий як Бешт (засновник і натхненник хасидизму в Східній Європі).

Література

  1. Weiss J. Studies in East European Jewish Mysticism and Hasidism. Liverpool : Liverpool University Press, Littman Library of Jewish Civilization, 1997. 296 р.
  2. Etkes І. The Besht: Magician, Mystic, and Leader / Trans. by S. Sternberg. Waltham, MA : Brandeis University Press, 2005. 342 р.
  3. Шолем Г. Основые течения в еврейской мистике. Москва; Иерусалим : Мосты культуры, 2016. 512 с.
  4. Лексберн А. Бааль-Шем-Тов. Основатель хасидизма. Киев : СООР Media, 2017. 160 с.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Баал Шем // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Баал Шем (дата звернення: 24.01.2021).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.01.2021


Офіційний телеграм-канал ВУЕОфіційний телеграм-канал ВУЕ