Амортизатор

Амортиза́тор (фр. amortisseur, від amortir — ослабляти, помʼякшувати, з à — у, на і mort — смерть) — пружна опора, що дає змогу реалізувати вібраційну й ударну розв’язку пристрою, машини чи споруди від об’єкта встановлення (основи). За функціями амортизаторами є ресори, торсіони, гнучкі вали, пружини, гумові прокладки, а також пристрої, в яких функцію амортизації виконують рідини та гази, що поглинають енергію ударів.

Характеристика

Амортизатори забезпечують віброізоляцію в частотних діапазонах від одиниць до тисяч Герц і поділяються на низько-, середньо- та високочастотні відповідно.

За типом пружного матеріалу виділяють кілька груп амортизаторів:

металогумові — поєднують металеві деталі, які використовуються для кріплення до основи, та запресований між ними пружний елемент зі спеціальної гуми (переваги — компактність, простота, низька вартість, досить велика демпферна здатність (див. Демпфер), недоліки — малий діапазон механічної деформації, зміна власної частоти у зв’язку зі зміною навантаження, швидка зношуваність);

металопружні — містять металеву пружину, поєднану з іншими демпферними елементами й обмежувачами, більш універсальні й довговічні, витримують значні зміни робочих температур;

тросові, на основі скручених ниток із різних матеріалів — забезпечують широкий діапазон навантажень, велике демпфірування, захист від механічних коливань за всіма напрямками;

гідравлічні, в яких кінетична енергія механічних коливань перетворюється на теплову за рахунок стискання й нагрівання робочої рідини, що переганяється поршнем через дросельний клапан;

пневматичні, в яких функцію поглинання коливань виконує стиснене повітря або інша суміш газів;

гідропневматичні, в яких перетворення кінетичної енергії на теплову відбувається за допомогою як рідин, так і газів.

Застосування

Амортизатори застосовуються в транспортній галузі, зокрема в підвісках автомобілів, трамвайних та залізничних вагонів, для гасіння коливань під час руху, в авіації — для пом’якшення ударного навантаження на шасі під час посадки літака, у кораблебудуванні — для зниження вібрації корабля. Забезпечують плавну роботу двигунів, верстатів, апаратури. Використовуються у фундаментобудуванні для віброзахисту споруд тощо.

Література

  1. Радіотехніка: Енциклопедичний навчальний довідник / За ред.: Ю. Л. Мазора, Є. А. Мачуського, В. І. Правди. Київ : Вища школа, 1999. 838 с.
  2. Мала гірнича енциклопедія : у 3 т. / За ред. В. С. Білецького. Донецьк : Донбас ; Східний видавничий дім, 2004–2013.
  3. Кисликов В. Ф., Лущик В. В. Будова й експлуатація автомобілів. 6-те вид. Київ : Либідь, 2006. 400 с.
  4. Травніков Є. М., Лазебний В. С., Власюк Г. Г. та ін. Конструювання та технологія виробництва техніки реєстрації інформації : у 3 кн. Київ : Кафедра, 2015. Кн. 2: Основи конструювання. 282 с.

Автор ВУЕ

Є. А. Мачуський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Мачуський Є. А. Амортизатор // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Амортизатор (дата звернення: 26.02.2020).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.02.2020

Покликання на статтю