Бодгідгарма

Пам’ятник Бодгідгармі у монастирі Шаолінь-си

Бо́дгідга́рма (санскр. बोधिधर्म, Bodhi-dharma — букв. Закон просвітлення; в Китаї також відомий під ім’ям Дамо, в Японії — Дарума; точні дати народження і смерті невідомі, 440, м. Канчі, тепер м. Канчіпурам, штат Тамілнад, Індія — бл. 528 або 536, монастир Шаолінь, тепер провінція Хенань, Китай) — буддійський мислитель і місіонер, засновник вчення чань (дзен), перший патріарх чань-буддизму, 28-й патріарх буддизму.

Бодгідгарма

(बोधिधर्म, Bodhi-dharma)

Народження 440
Місце народження Канчі
Смерть бл. 528
Місце смерті Шаолінь
Напрями діяльності філософія, релігійні практики
Традиція/школа чань-буддизм

Життєпис

Достовірних відомостей про життя Бодгідгарми не збереглося. Індійські джерела про Бодгідгарму не згадують взагалі, а китайські — містять велику кількість різночитань. Відтак у легендах, що створювалися і транслювалися кілька століть, переплетені реальність і вигадка, постать Бодгідгарми набула рис фольклорного персонажа.

За панівною версією, народився в м. Канчі — столиці Південно-Індійського царства Паллава, в сім’ї царя-брагмана. Понад 40 років навчався буддизму, переважно махаянським методам медитації, після чого вирушив у подорож до Китаю. Агіографи називають різні дати його прибуття до м. Кантону (від 470 до 527), найімовірнішою датою вважають 520.

Поширена версія про те, що Б. глибоко розчарувався у китайському розумінні буддизму, яке зводилося переважно до прагнення накопичувати релігійні заслуги і відправляти ритуали. Відтак усамітнився у монастирі Шаолінь-си на г. Суншань, де провів у медитації кілька років до кінця життя. Його смерть датують періодом від 499 до 536, найчастіше — 528.

Саме у монастирі Шаолінь-си Бодгідгарма заснував першу школу чань-буддизму. Доклав значний внесок у розвиток шаолінських традицій, передавши монахам комплекс вправ, пізніше названий «ціґун Дамо Іцзіньцзін», або «ціґун Бодгідгарми». Серед небагатьох його учнів згадується Хуейке, який став другим патріархом чань-буддизму.

Погляди

За легендами, Бодгідгарму вважають автором вчення про «два шляхи і чотири методи» просвітлення. Перший шлях («входження в принцип», кит. 入 理, жу чи) полягає у переконанні в тому, що витокова «чиста природа» всіх живих істот затьмарена незнанням, розсіяти яке можна практикою споглядання. Другий шлях («входження в практику», кит. 入 实, жу ши) складається з чотирьох методів:

1) прийняття всіх страждань без ненависті до тих, хто їх заподіює;

2) спокійно приймати будь-які події своєї долі як результат причиново-наслідкових законів;

3) відмовитися від прагнень і усунути пристрасті;

4) дотримуватися дгармічних законів (див. Дгарма).

Це вчення транслює основні погляди буддизму махаяни і не містить учень, специфічних для чань-буддизму. На думку дослідників, своєрідність чань-буддизму була сполучена з постаттю Бодгідгарми пізніше, внаслідок інтерпретації його вчення у наступні століття. З часом образ Бодгідгарми використовувався у багатьох коанах і набув характеристик ідеального чаньського наставника.

Згідно з традицією, Бодгідгармі приписують відомий вірш — гатху, який відображає суть чань-буддизму: «Особлива передача поза вченням | Не ґрунтується на словах і письмових знаках | Вказуючи безпосередньо на свідомість, | Вона дозволяє побачити [власну] природу і досягти стану Будди». Проте більшість буддологів вважають, що вірш було написано значно пізніше.

Бодгідгарма, як вважають, вчив практиці передачі думок «безпосередньо від серця до серця», а також методу набуття стану Будди спогляданням своєї справжньої природи. Йому ж належить ідея миттєвого просвітлення, що стала одним із засадових положень чань-буддизму.

Додатково

  • За деякими переказами, Бодгідгармі приписують близько 160 років життя.
  • За зовнішній вигляд, незвичний для китайських ченців, монах здобув відомість як «Бородатий варвар» (через те, що він мав довге волосся і бороду), а також «Синьоокий варвар». У всьому китайському буддійському мистецтві Бодгідгарма зображувався як похмурий монах із густою темною бородою та великими очима.
  • За легендою, у могилі Бодгідгарми або в стіні монастиря був знайдений трактат «Іцзіньцзін» («Канон зміни в м’язах»), де викладено багатофункціональну систему фізичного і психічного оздоровлення, що включає гімнастичний комплекс, окремі медитативно-дихальні вправи, суглобову гімнастику, методи самоконтролю, настанови щодо правильного способу життя, дієтології та методи регулювання свідомості. Трактат начебто був залишений як заповіт монахам Шаолінь-си.

Література

  1. Абаев Н. В. Чань-буддизм и культура психической деятельности в средневековом Китае. Новосибирск : Наука, 1983. 128 с.
  2. Кабанов А. М. История дзэн в Китае и Японии // Годзан бунгаку. Поэзия дзэнских монастырей / Пер. с яп., предисл. и коммент. А. М. Кабанова. Санкт-Петербург : Гиперион, 1999. 224 с.
  3. Дюмулен Г. История дзэн-буддизма / Пер. с англ. Москва : Центрполиграф, 2003. 317 с.
  4. Козловский И. А. Дзэн // Избранные лекции по теории и практике религиозного мистицизма : в 2 т. Донецк : Норд-Пресс, 2009. Т. 1. Буддизм. Христианство. С. 63–80.
  5. Торчинов Е. А. Введение в буддологию: курс лекций. Санкт-Петербург : Санкт-Петербургское философское общество, 2000. 304 с.
  6. Альбедиль М. Ф. «Бородатый варвар» // Буддизм: религия без бога. Санкт-Петербург : Вектор, 2013. С. 99–102.
  7. Уотс А. В. Путь дзэн. Истоки, принципы, практика. Москва : София, 2015. 288 с.

Автор ВУЕ

І. А. Козловський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Козловський І. А. Бодгідгарма // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бодгідгарма (дата звернення: 18.10.2021).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.10.2021

Офіційний телеграм-канал ВУЕОфіційний телеграм-канал ВУЕ