Аудиторія (спільнота споживачів)

Аудито́рія (спільнота споживачів) (від лат. auditorium, від аudio — чую, слухаю) — будь-яка спільнота споживачів інтелектуальної продукції.

Термін «аудиторія» нині поширився в усіх галузях виробництва та споживання творів інтелектуальної власності: у мистецтві, науці, журналістиці, рекламі, де стало можливим говорити про аудиторію читачів художньої чи наукової книги, аудиторію театру і кіно, аудиторію журналів і газет, аудиторію радіомовлення й телебачення, аудиторію реклами та ін.

Окреме явище в аудиторії — фанатство.

Залежно від каналів споживаної інтелектуальної продукції, розрізняють такі види аудиторії:

Аудиторія глядацька (глядачі) — потенційна чи реальна спільнота споживачів візуальної інформації. Спочатку поняття «аудиторія глядацька» вживалося щодо першого зображального мистецтва — малярства (живопису) та драматичного театру, де передусім потрібно було стежити за подіями на сцені (дивитися виставу). З появою зображальної журналістики, зокрема коміксів, аудиторія глядацька зʼявилася в ілюстрованих часописів. Остаточно термін «аудиторія глядацька» усталився з поширенням таких напрямів соціальної комунікації, де візуальна інформація переважає над вербальною — кіно (документальне, ігрове) і телебачення.

Аудиторія слухачів (слухачі) — спільнота споживачів звукової інформації. Така спільнота формується на концерті, де виконуються музичні твори; на лекції відомого вченого чи політичного діяча; на мітингу, де виступають промовці. Найширша аудиторія слухачів склалася в радіомовлення.

Аудиторія читацька (читачі) — спільнота споживачів друкованої продукції (книжок, часописів), у тому числі й розміщеної в Інтернеті.

Література

  1. Іванов В. Соціологія масової комунікації. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2000. 210 с.
  2. Інформаційний вплив : теорія і практика прогнозування / За ред. П. Д. Фролова. Київ : Міленіум, 2011. 304 с.
  3. Гусак О. Основні тенденції поведінки аудиторії сучасних інтернет-ЗМІ // Вісник Книжкової палати. 2014. № 4. С. 42–45.
  4. Костюк Ю. Взаємодія регіональної радіостанції та аудиторії // Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2015. № 2. С. 94–98.
  5. Федорчук Л. Телевізійна аудиторія: нові концепції і технології дослідження // Теле- та радіожурналістика. 2018. Вип. 17. С. 64–70.

Див. також

Автор ВУЕ

І. Л. Михайлин

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Михайлин І. Л. Аудиторія (спільнота споживачів) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Аудиторія (спільнота споживачів) (дата звернення: 1.10.2020).


Оприлюднено


Оприлюднено:
02.07.2019

Покликання на статтю

Опитування читачів ВУЕОпитування читачів ВУЕ