Алмаші, Золтан Гаврилович



Ця сторінка містить аудіоконтент
Алмаші, Золтан Гаврилович

А́лмаші, Зо́лтан Гаври́лович (22.01.1975, м. Львів, тепер Україна) — композитор, віолончеліст, педагог.

Алмаші, Золтан Гаврилович

Рік народження 1975
Місце народження Львів, Україна
Alma mater Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Львів
Місце діяльності Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Київ, Україна
Напрями діяльності музичне мистецтво, педагогіка


Відзнаки

Премії Державна премія імені Л. Ревуцького (2003), Державна премія імені Б. Лятошинського (2013)
Мистецькі нагороди Лауреат Міжнародного конкурсу «На батьківщині С. Прокоф’єва» (1998, 2000)


Життєпис

Народився у родині музиканта-скрипаля. 1993 закінчив Львівську середню спеціалізовану музичну школу-інтернат імені С. Крушельницької (відділення струнно-смичкових інструментів). У різні роки викладачами З. Алмаші по класу віолончелі були Є. Шпіцер, В. Третяк і Г. Менцинська, композицію викладала І. Задор.

Продовжив навчання у Львівському вищому державному музичному інституті імені М. Лисенка (тепер Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка) у класі професора Ю. Ланюка у двох напрямах: віолончель (закінчив 1998) та композиція (закінчив 1999).

1999–2002 навчався в асистентурі-стажуванні кафедри композиції Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського у класі професора Є. Станковича.

2008 стажувався у Польщі в композитора професора А. Ласоня.

Член Національної спілки композиторів України (з 2001).

Композиторську діяльність З. Алмаші суміщає з викладанням у Національній музичній академії України імені П. Чайковського (з 2002) та роботою артиста, соліста-інструменталіста Національного ансамблю солістів «Київська камерата» та Ансамблю сучасної музики «Рикошет» (обидва — з 2000).

Учасник українського ансамблю сучасної музики «Nostri temporis» (з 2007); віолончеліст і артистичний директор українського струнного квартету «Гольфстрім» (з 2012). Один із засновників та керівників фестивалю класичної та сучасної камерної музики «Гольфстрім» (з 2012).

Як композитор і віолончеліст постійно бере участь у фестивалях сучасної музики та сучасного мистецтва в Україні: «Контрасти», «Форум музики молодих», «Київ Музик Фест», «Музичні прем’єри сезону», «Два дні та дві ночі нової музики», «Гогольфест».

Творчість

З. Алмаші є автором понад 60 творів, переважно для камерного оркестру. Почав писати власні твори ще під час навчання у музичній школі. Композиторський дебют відбувся 1995 — в концерті фестивалю сучасної музики «Контрасти» був виконаний твір «Рондо» для двох віолончелей (партію другої віолончелі виконував сам композитор).

У своїй творчості прагне яскравої образності, емоційності висловлювання, структурної чіткості та драматургічної завершеності. Орієнтуючись загалом на неоромантичні тенденції в сучасному музичному мистецтві, він водночас широко застосовує засоби композиційного письма, розроблені композиторами-новаторами 20 століття. Активно використовує фольклорні зразки, експериментує з жанрами та стильовими моделями музики попередніх епох, випробовує нові звучання та форми побутування музичного мистецтва (зокрема у творі «“Ван-гог” для кухонного начиння та подарункового пакета», 2011).

Композитор створив чимало творів на замовлення різних творчих об’єднань та музичних інституцій. Так, на замовлення Європейського культурного товариства створено Сонату № 2 «Грані» для віолончелі й фортепіано (2004).

Багато творів З. Алмаші написані спеціально для ансамблів сучасної музики «Nostri temporis», «Рикошет», а особливо для Національного ансамблю солістів «Київська камерата».

Автор музики до музично-театральної містерії «Симфонія діалогів» (2007; режисер О. Балабан).

Серед основних творів композитора: «Сходами...» для флейти, кларнета, скрипки, віолончелі та фортепіано (2001), симфонія № 2 «Острів» для великого симфонічного оркестру (2010), камерна симфонія № 1 (2011), «Concerto grosso № 4 “Пори року”» для скрипки і камерного оркестру (2011), камерна симфонія № 2 «Діалог двох п’яниць про сенс буття» (2012), камерна кантата для скрипки і струнних (2015), «Супрун-рапсодія» для альта та струнних (2016) та ін.

Твори З. Алмаші виконували струнний квартет «Akademos» (Польща), струнний квартет Каунаської філармонії (Литва), Московський ансамбль сучасної музики (Російська Федерація), камерний оркестр «Київські солісти», Київський камерний оркестр, оркестр «Віртуози Львова», Національний симфонічний оркестр України та ін.; диригували С. Камартін, О. Линів, В. Матюхін, В. Сіренко та ін.

Його твори виконують у Білорусі, Молдові, Нідерландах, Німеччині, Польщі, Сполучених Штатах Америки, Франції, Швейцарії, Чилі та інших країнах.

Нагороди та визнання

Лауреат Міжнародного конкурсу «На батьківщині С. Прокоф’єва» (м. Маріуполь) у номінації «віолончель» (1998) та у номінації «композиція» (2000).

Лауреат Державної премії імені Л. Ревуцького (2003) та Державної премії імені Б. Лятошинського (2013).

Цитати

«Сучасна музика живе у найрізноманітніших проявах. Тому те, чим я займаюся, дуже важко віднести до певного напрямку або стилю. У мене є своя ніша. Я люблю музику епохи бароко, класицизму, захоплююсь фольклором. ... Тому моя основна ідея творчості — це синтез традиційного та новаторського, а саме універсальний стиль, в якому намагаюся продовжити й дещо узагальнити попередні надбання»
— (з інтерв’ю З. Алмаші українському інтернет-журналу «Музика», 26 грудня 2017: Золтан Алмаші: композитор-виконавець чи виконавець-композитор? // Музика. 2017. URL: http://mus.art.co.ua/zoltan-almashi-kompozytor-vykonavets-chy-vykonavets-kompozytor/)

Література

  1. Кононова М. Вручені премії імені Л. М. Ревуцького // Культура і життя. 2003. № 8–9. 30 квітня.
  2. Морозова Л. Явление «Новой простоты» в украинской музыке (на примере трех версий произведения Золтана Алмаши «Краплини») // Науковий вiсник НМАУ ім. П. І. Чайковського: Музика в просторі сучасності: друга половина ХХ – початок ХХІ ст. 2007. Вип. 68. С. 95–99.
  3. Приндюк О. Любовно-музыкальный треугольник. В Союзе композиторов Украины состоялась премьера «Симфонии диалогов» // День. 2007. № 12. URL: https://day.kyiv.ua/ru/article/taym-aut/lyubovno-muzykalnyy-treugolnik
  4. Панько Т. Мелодична музика — це музика майбутнього // Музика. 2009. № 3 (374). С. 5–7.
  5. Закопець Л. Концертні жанри для гобоя у творчості українських композиторів (на прикладі Concerto grosso № 3 для гобоя, віолончелі та камерного оркестру Золтана Алмаші) // Камерно-інструментальний ансамблю: історія, теорія, практика : зб. статей. Львів : Сполом, 2011. С. 258–267. (Наукові збірки ЛНМА ім. М. В. Лисенка; Вип. 25. Виконавське мистецтво).
  6. Золтан Алмаші: «Музика – це набір кодів, що були даровані людям Богом або Прометеєм...» // Музика. № 6. 2013. URL: http://kievkamerata.org/ukr/press-187
  7. Лунина А. К. Композитор в зеркале современности : в 2 т. Киев : ДУХ I ЛIТЕРА, 2015. Т. 2. 472 с.

ВІДЕО:

https://www.youtube.com/watch?v=46Ei9OiMel8&feature=youtu.be

+ ЗНАЙТИ ВІДЕО (ВІОЛОНЧЕЛЬ та ін.)

Автор ВУЕ