Подкаст

Подка́ст (англ. Podcast, від iPod — портативний медіаплеєр для програвання звукових файлів від компанії Apple та broadcast — мовлення, випуск в ефір) — багатозначний термін:

1) Серія цифрових аудіо- чи відеоепізодів, які розміщують на веб-сайті та удоступнюють для завантаження та ознайомлення.

2) Окремий епізод (файл) такої серії.

Подкастингом займаються немедійні та медійні організації (BBC, «Deutsche Welle», Радіо Свобода, TED Talks, «The Business of Fashion», «Громадське радіо», радіо «Аристократи», KMBS (Києво-Могилянська бізнес-школа), газети «The Guardian», «Washington Post», «The New York Times» та ін.), також представники громадянської журналістики.

Історична довідка

У жовтні 2000 інтернет-активіст Трістан Луїс (Tristan Louis, народився в 1971) запропонував ідею приєднання аудіо- та відеофайлів в RSS-канал (RSS feeds). Задум був реалізований програмістом Дейвом Вайнером (Dave Winer, народився в 1955). Це стало основою для розвитку подкастингу.

У вересні 2003 Дейв Вайнер та радіоведучий Крістофер Лайдон (Christopher Lydon, народився в 1940) підготували серію подкастів із 25 інтерв’ю.

У жовтні 2003 на конференції «BloggerCon» Дейв Вайнер і Крістофер Лайдон презентували технологію подкастингу.

2004 — теле- та радіоведучий Адам Каррі (Adam Clark Curry, народився в 1964) створив перше подкаст-шоу «The Daily Source Code».

У 2004 термін «подкаст» запропонував журналіст Бен Хаммерслі (Ben Hammersley, народився в 1976), працюючи над статтею «Звукова революція» («Audible revolution») до «The Guardian».

Класифікація

Подкасти розрізняють за певними критеріями.

  • Залежно від формату. Виділяють аудіоподкаст та відеоподкаст. Різновидом відеоподкасту є скрінкаст та слайдкаст. Скрінкаст (video screen capture) — відеозапис інформації, виведеної на екран комп’ютера; часто супроводжується голосовими коментарями. Слайдкаст — відеозапис презентації з аудіодоріжкою.
  • Залежно від періодичності. Подкасти мають здебільшого визначену періодичність: щоденні, щотижневі випуски та ін., однак можуть виходити й спорадично.
  • Залежно від тематики. Більшість аудіо- та відеоподкастів мають чітку тематичну зорієнтованість: вивчення іноземних мов, подорожі та міста, розваги та музика, книги та кінофільми, винаходи і технології, політика, бізнес, маркетинг, саморозвиток тощо.
  • Залежно від жанру. У жанровому плані подкасти різноманітні: містять елементи інформаційного радіоповідомлення, радіозвіту, радіошоу, інтерв’ю, лекції та ін.
  • Залежно від тривалості. Подкасти мають різну тривалість: короткі (до 5 хв.), середні (20–40 хв.), довгі (понад годину), що залежить від концепції проекту.

Функціональні особливості

Для відтворення подкастів використовують: спеціалізовані застосунки (Podcast Addict, CastBox, Instacast, Pocket Casts та ін.), медіаплеєри з підтримкою подкастів (VLC, Kodi та ін.), медіасервіси (BBC Sounds, Google Podcasts та ін.), веб-сторінки з вбудованим медіаплеєром.

Функціоналом більшості застосунків передбачено пошук, автоматичне завантаження і синхронізацію. Встановивши застосунок, користувач отримує доступ до каталогів подкастів, які може обирати в межах категорій. Пропонується автоматичне надходження нових випусків та їх завантаження на пристрій для подальшого доступу в офлайн-режимі, а також можливість сортувати на прослухані та непрослухані (убезпечує користувача від пропусків). За умови правильного налаштування можливо досягти синхронізації на всіх пристроях, що дає змогу продовжувати прослуховування з місця, де розпочалася пауза, на будь-якому іншому пристрої користувача.

Медіасервіси потребують реєстрації користувача. Також для зручності користування можуть пропонувати встановити спеціалізований застосунок.

Значення

Подкаст — один із швидко зростаючих цифрових форматів, що набуває популярності у різноманітних вікових аудиторіях. На 2019 найбільшої популярності подкасти набули в Кореї, Іспанії, Ірландії, США (Digital News Report, 2019).

Подкасти мають значення і для виробників інформації, і для її споживачів.

Користувачам подкасти відкривають доступ до нових знань, задовольняють різноманітні інформаційні потреби. При цьому користувачі в умовах багатозадачності мають змогу раціонально використовувати час — слухати подкасти в дорозі, під час тренування, прогулянки тощо.

Для виробників подкастинг стає можливістю розширення форматів подачі інформації — перепаковуванням медіаконтенту, а також однією із стратегій комунікування з аудиторією. Застосування подкастингу дозволяє збільшувати обсяги трафіку та якісно розвивати ресурси.

Література

  1. Ben Hammersley Audible revolution URL: https://www.theguardian.com/media/2004/feb/12/broadcasting.digitalmedia (дата звернення: 30.10.2019)
  2. Chris Lydon — The First Podcast URL: http://www.dtvgroup.com/Chris_Lydon/ (дата звернення: 30.10.2019)
  3. Digital News Report 2019. URL: http://www.digitalnewsreport.org/ (дата звернення: 30.10.2019)
  4. Podcast // Lexico. URL: https://www.lexico.com/en/definition/podcast (дата звернення: 30.10.2019)
  5. Podcast // Encyclopaedia Britannica. URL: https://www.britannica.com/art/podcast (дата звернення: 30.10.2019)

Автор ВУЕ

Див. також


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Крайнікова Т. С., Водолазька С. А. Подкаст // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Подкаст (дата звернення: 14.04.2021).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
23.11.2019

Офіційний телеграм-канал ВУЕОфіційний телеграм-канал ВУЕ