Вагонетка

Вагонетка. Музейний експонат. Брухгаузен (Зібенгебірге)
Шахтний локомотив і вагонетки
Вагонетки
Вагонетки

Вагоне́тка — відкритий вагон малої місткості для перевезення вантажів, який переміщується вузькими залізничними коліями усередині підприємств, на рудниках, шахтах.

Історична довідка

Прототипом вагонетки була тачка — пристрій для транспортування вантажів, який складається з кузова, коліс (колеса) та руків’їв. У пізньому Середньовіччі з’явились конструкції тачки, наближені до вагонетки, т.¸з. тачки-«собаки», які використовували до 1960-х.

Перші вагонетки (як засіб для транспортування корисних копалин) з’явилися і розвинулися в Європі у 16 ст., що обумовлювалося зростанням обсягів виробництва. До того використовували жолоби, кошики й тачки.

Прототипом копальневих залізничних колій були лежневі (зроблені з виступаючих або вкопаних врівень з ґрунтом дерев’яних поздовжніх брусів — лежнів), а пізніше чавунні дороги. Зокрема, лежневі дороги в гірничій справі описані Г. Агриколою. Перші такі дороги в Російській імперії були побудовані 1764 за проектом К. Д. Фролова на Зміїногорському руднику (тепер Алтайський край, РФ).

Загальний опис

За призначенням вагонетки поділяють на вантажні, пасажирські і спеціальні. Вантажна вагонетка складається з кузова, рами, скатів, буферів та зчіпних пристроїв. Розрізняють основні вантажні вагонетки: з глухим неперекидним та перекидним кузовом, з відкидним дном та з відкидним бортом. Найбільш розповсюджені вантажні вагонетки з глухим неперекидним кузовом об’ємом до 4,2 м3 — для вугілля і до 9,5 м3 — для руди.

У кольоровій металургії та під час геологорозвідувальних робіт використовують вагонетки об’ємом 0,35–1 м3 з глухим перекидним кузовом. Розвантаження такої вагонетки можливе в будь-якому пункті траси. Вагонетки з відкидними днищами застосовують у шахтному будівництві та під час реконструкції вугільних підприємств, а також для транспортування вугілля та породи підземними гірничими виробками (вагонетки об’ємом 3,3–5,6 м3) і на промислових майданчиках (вагонетки об’ємом 1,5–2,5 м3). Вагонетки з відкидним бортом місткістю 1,6; 2,5; 4,0 м3 використовують на діючих шахтах для транспортування руди та породи підземними виробками.

Пасажирські вагонетки використовують для перевезення людей підземними гірничими виробками.

Спеціальні вагонетки використовують в протипожежних підземних поїздах, для перевезення вибухових речовин, допоміжних матеріалів і обладнання, зокрема контейнерованих і пакетованих вантажів та ін. В США на підприємствах вугільної промисловості застосовують переважно вантажні вагонетки з донним вивантаженням, в Польщі, Німеччині, Франції — з боковим.

Цитата

«Тачки-«собаки», або «угорські собаки» описує Г. Агрикола у праці «Про гірничу справу, 1556»: «Місткість відкритого візка в півтора-два рази більша в порівнянні з тачкою, довжина його — близько 4 футів, ширина і висота — приблизно 2 і ½ фути. Відповідно до його прямокутної форми він оббивається трьома прямокутними залізними смугами і з усіх боків зміцнюється залізними прутами. До днища прикріплені дві нерухомі залізні осі, на кінцях яких з обох боків обертаються дерев’яні диски. Останні закріплені невеликими залізними шпильками (цвяхами), що перешкоджають сходженню їх з осей. Приєднаний до днища великий тупий цвях рухається в пазу, зробленому в відкаточному настилі, утримуючи вагонетку. Відкатник тримає руками тильну частину вагонетки і штовхає її перед собою. Так як під час руху вона видає звук, що нагадує деяким чином собачий гавкіт, її називають «собакою». Таку вагонетку застосовують при відкатці з дуже довгих штолень, так як рухати її легко, а навантажувати її можна важче»

 (Цит. за: Георг Агрікола. Про гірничу справу в ХІІ книгах. Книги I–VI : енциклопедія / Переклад і редакція В. С. Білецького та Г. І. Гайка. Донецьк : Сх. вид. дім. 2014. 232 с.)


Література

  1. Мухопад М. Д. Транспортні машини. Xарків : Основа, 1993. 192 с.
  2. Мала гірнича енциклопедія : у 3 т. / за ред. В. С. Білецького. Донецьк : Сх. вид. дім, 2004–2013.
  3. Гайко Г. І., Білецький В. С. Історія гірництва. Київ-Алчевськ: вид. «Києво-Могилянська академія», вид-во «ЛАДО» ДонДТУ, 2013. 542 с.
  4. Георг Агрікола. Про гірничу справу в ХІІ книгах. Книги I–VI : енциклопедія / Переклад і редакція В. С. Білецького та Г. І. Гайка. Донецьк : Сх. вид. дім. 2014. 232 с.


Автор ВУЕ

В. С. Білецький, М. Д. Мухопад


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Білецький В. С., Мухопад М. Д. Вагонетка // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Вагонетка (дата звернення: 12.07.2020).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.06.2020

Покликання на статтю

Опитування читачів ВУЕОпитування читачів ВУЕ