Баньєс, Домінго

Домінго Баньєс.jpg

Ба́ньєс, Домі́нго (ісп. Bа́ñez, Domingo; псевдонім — Mondragonensis; 29.02.1528, м. Медіна-дель-Кампо, тепер муніципалітет у складі автономної спільноти Кастилія-і-Леон, Іспанія — 22.10.1604, там само) — чернець-домініканець, теолог-схоласт, один із провідних представників Саламанської теологічної школи.

Баньєс, Домінго

(Bа́ñez, Domingo)

Псевдоніми Mondragonensis
Народження 29.02.1528
Місце народження Медіна-дель-Кампо, Іспанія
Смерть 22.10.1604
Місце смерті Медіна-дель-Кампо
Alma mater Саламанки університет
Напрями діяльності релігія, теологія
Традиція/школа томізм

Життєпис

Походив зі знатної родини, отримав гарну освіту і релігійне виховання.

У 15 років приступив до вивчення вільних мистецтв і філософії в університеті Саламанки. 1546 вступив до домініканського колегіуму монастиря Сан-Естебан, вивчав теологію й право у професорів Саламанської теологічної школи.

Був рекомендований до викладання. Від 1955 викладав теологію молодшим студентам, часом заміняючи професорів (у колегіумі та в університеті). З 1561 — професор теології в університеті Авіли, у наступні роки обіймав низку викладацьких та адміністративних посад в містах Алькала-де-Енаресі, Вальядоліді й Торо. В кінці 1570 повернувся до колегіуму Сан-Естебан.

1583 отримав кафедру теології «де пріма» в університеті Саламанки (вела викладання у ранкові часи з найважливіших дисциплін, обов’язкових для відвідування студентами) — найпрестижнішу посаду в закладі. До 1600 викладав, написав більшу частину своїх праць, особливу увагу приділяв коментарям «Суми теології» Томи Аквінського. Набув відомості й авторитету в Іспанії.

Останні роки провів у монастирі Св. Андрія в м. Медіна-дель-Кампо.

Діяльність і праці

Титульний аркуш праці Д. Баньєса, 1586

Був виразником домініканської теологічної традиції, спрямованої на актуалізацію томізму, викладання й коментування «Суми теології» Томи Аквінського. Прислужився посиленню впливу домініканців у Саламанському університеті над лінією францисканців.

Розвинув фундаментальні метафізичні положення томізму; наслідування св. Томи та захист цілісності й глибини доктрини «ангельського доктора» вважав однією з-поміж головних задач.

Відіграв непересічну роль в академічних диспутах, передусім у диспуті про Божественне провидіння та свободу волі, який точився протягом 20 років з теологами-єзуїтами. Відомий публічними дебатами й дискусіями з богословами П. де Монтемайором, Л. де Моліною, Ф. Суаресом (а також із поглядами попередників — Ж. де Жандена, Ф. Каетана) з проблем передвизначення, благодаті, людської свободи, безсмертя душі, духовного й тілесного. Обстоював, зокрема, нетлінність душі, принципову можливість обґрунтувати її безсмертя метафізичними аргументами, раціональними засобами та культурологічними фактами (як вірування, що притаманне різним традиціям і народам).

Основні праці — «Схоластичні коментарі» до різних частин «Суми» св. Томи («Scholastica commentaria in Iam partem angelici doctoris D. Thomæ usque ad 64 qu.», 1584; «Scholastica commentaria super cæteras Iae partis quæstiones», 1588; «Scholastica commentaria in IIam IIae, quibus quae ad fidem spem et charitatem spectant, clarissime explicantur usque ad quæst. XLVI», 1584 тощо). Серед інших праць — «Апологія братів-проповідників» («Apologia fratrum praedicatorum; 1595), «Про справжнє і законне узгодження вільного вибору» («De vera et legitima concordia liberi arbitrii»; 1600) та ін.

Визнання

Постать Баньєса завершує плеяду визнаних представників Саламанської теологічної школи. Його праці вважають віхою в домініканському богослов’ї після Тридентського собору.

Додатково

  • Родина Баньєса походила з місцевості Мондрагон, звідси й псевдонім, яким він підписував свої праці — Мондрагонець (лат. Mondragonensis).
  • Домінго Баньєс протягом 6 років був сповідником св. Терези Авільської. За її словами, він став для неї тим духовним радником, на керівництво і допомогу якого вона найбільше покладалася як особисто, у вірі, так і в справі кармелітської реформи.

Твори

  • Comentarios inéditos a la primasecundae de Santo Tomás : in 3 vols. Madrid : Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1942–1948.

Джерела

  • Domingo Báñez y las controversias sobrela gracia: Textos y documentos / Ed. by V. Beltrán de Heredia. Madrid : Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1968. 685 р.

Література

  1. Garcі́a-Cuadrado J. A. Domingo Bа́ñez (1528–1604): Introducion a su obra filosofica y teologica. Pamplona : Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 1999. 127 р.
  2. Belda Plans J. La Escuela de Salamanca y la renovación de la teología en el siglo XVI. Madrid : Biblioteca de Autores Cristianos, 2000. 997 р.
  3. Куадрадо Х. А. Г. Дух и свобода в учении Доминго Баньеса / Пер. с исп. Г. В. Вдовина // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. 2007. Т. 8. № 2. С. 118–128.
  4. Matava J. Divine Causality and Human Free Choice. Domingo Báñez, Physical Premotion, and the Controversy De auxiliis Revisited. Leiden : Brill, 2016. 366 р.
  5. Sánchez Н. La consolidación del Tomismo en Domingo Báñez‎‎. Madrid : Fundación Ignacio Larramendi, 2017. 41 р.

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Баньєс, Домінго // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Баньєс, Домінго (дата звернення: 14.04.2021).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
08.04.2021

Офіційний телеграм-канал ВУЕОфіційний телеграм-канал ВУЕ