Ассман, Ян

Ассман Ян.jpg

А́ссман, Ян нім. Jan Assmann (ім’я при народженні — Йоганн Крістоф Ассман нім. [Johann Christoph Assmann]; 7.07.1938 р., м. Ланґельсгайм, Німеччина) єгиптолог (див. Єгиптологія), історик релігії й культури, дослідник релігії й колективної пам’яті давніх і модерних суспільств, один із авторів концепції культурної пам’яті.

Ассман, Ян

(Jan Assmann)

Рік народження 07.07.1938
Місце народження м. Ланґельсгайм, Німеччина
Напрями діяльності єгиптологія, історія релігії й культури

Життєпис

Я. Ассман народився в родині архітектора. Вивчав єгиптологію, класичну археологію та давньогрецьку філологію у Мюнхенському університеті, Гейдельберзькому університеті, Геттінгенському університеті. Доктор філософії (Гейдельберзький університет, 1965), доктор габілітат (1971, Гейдельберзький університет). 1966–1967 — співробітник Німецького археологічного інституту в м. Каїрі, у 1967–1971 продовжував працювати в цій установі як незалежний науковець і стипендіат Німецького дослідницького фонду. У 08.1968 одружився з А. Ассман. З 1978 — керівник науково-дослідного проекту в Луксорі(Верхній Єгипет). З кінця 1960-х опублікував численні книги і статті про єгипетську релігію, історію, літературу й мистецтво та порівняльні дослідження з історії культури, базовані на археологічному матеріалі. У 1976–2003 — професор єгиптології Гейдельберзького університету, з 2003 — професор-емерит Гейдельберзького університету. Наслідком перебування з дружиною А. Ассман на Берлінському науковому колегіумі (Західний Берлін, 1984–1985), де сформувався гурток із вивчення порівняльної культурології, стало розширення тематики досліджень Я. Ассмана і його участь у робочій групі міждисциплінарного семінару «Археологія літературної комунікації». Я. Ассман спільно з іншими учасниками семінару упорядкував низку тематичних збірників, які стали результатом обговорених на семінарі проблем («Писемність і пам’ять», 1983; «Канон і цензура», 1987; «Культура й пам’ять», 1988; «Свято й сакральне. Релігійні контрапункти до світу повсякдення», 1991). Почесний доктор теології Мюнстерського університету (1998), почесний доктор Єльського університету (2004) і Єврейського університету в Єрусалимі (2005). Почесний професор університету м. Костанц (Німеччина; 2005). Член Гейдельберзької академії наук. Професор-емерит Гейдельберзького університету. Член Німецького археологічного інституту, Історичного інституту антропології, Єгипетського дослідницького товариства, Французького єгиптологічного товариства, низки експертних комітетів (Інститут культурології в м. Ессені, Науково-дослідний інститут протестантського університетського співтовариства, Центр культурних досліджень у м. Штутгарті та ін.). Лауреат Макса Планка премії (1996), премії німецьких істориків (1998) та інших відзнак, кавалер ордена «За заслуги перед Федеративною Республікою Німеччина» (2006). Деякі відзнаки отримав спільно з дружиною А. Ассман (премія Зальцбурзького університету з теології, 2016; премія Бальцана в категорії «Дослідження в галузі колективної пам’яті», 2017; премії Карла Ясперса, 2018 та ін.).

Наукова діяльність

Дослідження Я. Ассмана відзначаються широким тематичним спектром, розробкою оригінальних концепцій малодосліджених сфер культури, потужною джерельною базою. Основні напрями досліджень: теоретичне осмислення історичного процесу (причини зародження суспільств, перехід від дописемної до писемної культури, ранні жанри історичних творів та ін.), порівняльні дослідження з теорії культури та релігії (співставлення культур Єгипту й Заходу, дослідження зв’язків між Давнім Єгиптом та Ізраїлем), дослідження пам’яті про Єгипет у європейському науковому дискурсі. Я. Ассман звернув увагу на вплив давньоєгипетської релігії на монотеїстичний юдаїзм. Запропонував характеристику давньоєгипетської релігії та інших язичницьких вірувань як «космотеїзму» на противагу «політеїзму». Спільно з А. Асманн на основі поняття «колективної пам’яті» розробив теорію «культурної пам’яті», якій відвів роль формоутворювача у структурі пам’яті. Я. Ассман трактує культурну пам’ять як складний, багатошаровий феномен, особливу символічну форму передачі та актуалізації культурних смислів, що виходить за рамки досвіду окремих індивідів чи груп. Відповідно до його концепції, культурна пам’ять є образом колективного минулого й виконує ідентифікаційні функції. Вона знаходить вияв у різноманітних меморіальних знаках (пам’ятних місцях, датах, церемоніях, пам’ятках писемності, образотворчих і монументальних пам’ятках). Через реконструкцію власного минулого суспільство або суспільна група формує і стабілізує свою ідентичність. Культурна пам’ять має опорні міцно зафіксовані точки, створені в минулому, які не зазнають змін упродовж тривалого часу.

Праці

  • Liturgische Lieder an den Sonnengott. Untersuchungen zur altägyptischen Hymnik I. Berlin, 1969;
  • Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. München, 1992;
  • Politische Theologie zwischen Ägypten und Israel. München, 1992;
  • Ägypten. Eine Sinngeschichte. München, 1996;
  • Moses the Egyptian: The memory of Egypt in Western Monotheism, Cambridge, Mass., 1997;
  • Totale Religion. Ursprünge und Formen puritanischer Verschärfung. Wien, 2016.

Література

  1. Holl M.-K. Semantik und soziales Gedächtnis: Die Systemtheorie Niklas Luhmanns und die Gedächtnistheorie von Aleida und Jan Assmann.Würzburg : Königshausen und Neumann, 2003;
  2. Репина Л. П. Культурная память и проблемы историописания (историографические заметки). М., 2003;
  3. Harth D. The Invention of Cultural Memory // Cultural Memory Studies : An International and Interdisciplinary Handbook / Ed. by A. Erll, Ansgar Nunning. Berlin, 2008;
  4. Стасевич Ю. Ю. Концепція культурної пам’яті Яна та Алейди Ассман як основа для подальших досліджень, пов’язаних із проблематикою культурної пам’яті // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2011. №9 (220). Ч. ІІ.

Автор ВУЕ

А. М. Киридон


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Киридон А. М. Ассман, Ян // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ассман, Ян (дата звернення: 6.03.2021).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
16.02.2021

Офіційний телеграм-канал ВУЕОфіційний телеграм-канал ВУЕ