Аромамаркетинг

Аромама́ркетинг (від грец. ἄρωμα — пахучі трави і маркетинг) — різновид сенсорного маркетингу, в основі якого лежить вплив на емоційний стан споживача за допомогою запахів природного або штучного походження заради залучення клієнтів та збільшення обсягів продажів.

Основне завдання аромамаркетингу — покращити настрій покупця та сформувати асоціативний зв’язок між певним приємним запахом і конкретним брендом, компанією, магазином тощо.

Історична довідка

Уперше термін «аромамаркетинг» використав наприкінці 20 ст. невролог та психіатр, засновник Фонду лікування та досліджень запаху і смаку А. Р. Гірш (США). Він встановив взаємозв’язок між запахами та споживчою поведінкою людей.

Характеристика

Розрізняють такі типи аромамаркетингу:

  • ароматизація приміщення чи простору (розпилення стандартних ароматів);
  • аромадизайн приміщення (підбір і розробка запахів з огляду на особливості діяльності та цілі компанії-замовника);
  • аромаклінінг (усунення неприємних чи непотрібних запахів у приміщеннях);
  • аромабрендування (зокрема також розробка аромалоготипа);
  • аромаполіграфія (нанесення ароматів на друковану продукцію — візитівки, буклети, купони на знижку тощо);
  • ароматизація сувенірів (для підвищення привабливості компаній, особливо тих, що використовують аромабрендування).

За часом здійснення аромамаркетингової кампанії також виділяють сезонну ароматизацію (використання відповідного аромату в певний період), ароматизацію заходів (під час прем’єр, промоакцій, свят) тощо.

За допомогою аромамаркетингу збільшують час перебування клієнта в торговельній залі та вартість середньої покупки; акцентують увагу на акціях та розпродажі; підвищують ступінь лояльності клієнтів завдяки приємній атмосфері; здійснюють додаткову рекламу за рахунок поширення запахів за межами магазину; створюють сприятливі умови для персоналу.

Аромамаркетинг використовують насамперед компанії, що пропонують товари й послуги преміум-класу (дорогі автомобілі, кредитно-фінансові послуги тощо), а також ресторани, готелі, спортивні клуби та центри, салони краси, спа-салони, торговельні центри, магазини продовольчих і непродовольчих товарів тощо.

Додатково

Провідними світовими компаніями, які виготовляють продукцію для аромамаркетингу (професійне обладнання для ароматизації приміщень — спеціальні машини, картриджі з ароматами), вважаються компанії «Райма ЕрКонсепт» («Reima AirConcept»; Німеччина), «Ер Ерома» («Air Aroma»; Австралія) та інші.

В Україні свій аромабренд мають приблизно 1 % компаній.

Література

  1. Линдстром М. Чувство бренда. Роль пяти органов чувств в создании выдающихся брендов. Москва : «Эксмо», 2006. 272 с.
  2. Бєлова Т. Г. Соломоненко В. А., Крайнюченко О. Ф. Сенсорний маркетинг: сутність, функції, різновиди // Кримський економічний вісник. Сімферополь : ГО «Наукове об’єднання «Еcоnоmіcs». 2014. № 1 (08). С. 39–41.
  3. Губарєва Ю.А. Аромамаркетинг як інструмент впливу на поведінку споживача // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2015. Вип. 14. Ч. 1. С. 61-64
  4. Тимашов Е. Методи аромамаркетингу для підвищення лояльності клієнтів в громадському харчуванні // Молодий вчений. 2018. №21. С. 306-308.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Аромамаркетинг // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Аромамаркетинг (дата звернення: 4.07.2020).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
25.06.2020

Покликання на статтю

Опитування читачів ВУЕОпитування читачів ВУЕ