Адер, Клеман Агнес


Аде́р, Клема́н Агне́с (фр. Ader, Clement Agnes; 02.04.1841, м. Мюре, тепер регіон Окситанія, Франція — 03.03.1925, м. Тулуза, тепер регіон Окситанія, Франція) — інженер-винахідник.

Адер, Клеман Агнес

(Ader, Clement Agnes)

Рік народження 1841
Місце народження Мюре, Окситанія, Франція
Рік смерті 1925
Місце смерті Тулуза, Окситанія, Франція
Напрями діяльності проектування, повітроплавання

Життєпис

1861 закінчив Вищу індустріальну школу (м. Тулуза), здобувши диплом інженера. 1867 запропонував використовувати у виготовленні велосипедів шини із каучуку і з 1868 розпочав у м. Парижі їх виробництво, яке припинилося 1870 через Франко-прусську війну. 1875–1876 працював інженером в Адміністрації мостів і доріг (м. Париж), винайшов машину для укладання рейок. Згодом залишив роботу в адміністрації й цілком присвятив себе винахідницькій діяльності. 1877 одержав патент на винахід гусеничної стрічки, що використовувалася у військовому транспорті.

Діяльність

Автор винаходів у галузі електрозв’язку, серед яких театрофон — система стереотрансляції театральних спектаклів за допомогою телефонів і встановлених на сцені мікрофонів, яка дозволяла слухачам на відстані 3 км у себе вдома слухати вистави; застосовувалася 1881–1932, спочатку у театрах Парижа («Гранд-Опера», «Опера-Комік», «Комеді Франсез»), згодом — у багатьох країнах Європи.

Літальний апарат "Авіон 3"

З 1882 працював м. Парижі над створенням літальних апаратів, «механізмів з мотором», важчих за повітря, на відміну від аеростатів, що використовували газ, легший за повітря. Такі апарати він назвав «авіон» (від. фр. avion — літак, неологізм Адера). 1890 сконструював моноплан, виготовлений з дерев’яної арматури, обтягнутої шовком, за формою схожий на кажана, який рухався за допомогою парової енергії (довжина — 4,6 м, розмах крил — 14 м, чотири колеса, пропелер з чотирма лопатями, потужність мотору — 20 кінських сил, чотири циліндри, загальна вага — 300 кг), та назвав його «Авіон 1», або «Еол» (за ім’ям грецького бога вітру). 09.10.1890 у парку замку Арменвілльє (департамент Сена і Марна) здійснив на ньому політ на дистанцію близько 50 м на висоті близько 20 см, що увійшов в історію як перший політ аероплана.

Удосконалений апарат «Авіон 2», або «Зефір» під час випробувань був віднесений вітром і пошкоджений (1891).

З 1892 працював над створенням нового апарата «Авіон 3», або «Аквілон», який мав два парових двигуни загальною потужністю 40 кінських сил. 14.10.1897 Адер здійснив на ньому політ на відстань 300 м на території військового табору Саторі неподалік м. Версаля. За відсутності фінансування не зміг далі продовжувати розробки.

Апарат існує до сьогодні, представлений у музеї паризької Консерваторії мистецтв і ремесел. Адер вважається «батьком авіації».

Праці

  • Перший етап військової авіації у Франції. La premier etape de l’aviation militaire en France. Paris : J. Bosc et cie, 1907. 67, [1] p.
  • Військова авіація. Aviation militaire. Paris, Nancy : Berger-Levrault et cie, 1909. 161 p.
  • Військова авіаційна промисловість. Avionnerie militaire. Paris, Nancy : Berger-Levrault, 1912. 106 p.
  • Правда про застосування військової авіації до і під час війни. La verités en utilisation de l’aviation militaire avant et pendant la guerre. Toulouse : Les frères Douladoure, 1919. 214 p.

Література

  1. Castex L. Clement Ader. L’homme qui donne des ailes au monde. Paris : Plon, 1947. 121 p.
  2. Albert E., Elleberger M. Les Avions de Clement Ader. Paris  : Nathan pour le Musée national des techniques, 1992.
  3. Lissarag P. Clement Ader, inventeur d’aviation. Toulouse, 1995.
  4. Giscard d’Estaing V. A. Le livre mondial des inventions 2000. Paris : X O Editions, 1999. 224 p

Автор ВУЕ


Покликання на цю статтю:

Глухова С. В. Адер, Клеман Агнес // Велика українська енциклопедія. URL: http://vue.gov.ua/Адер, Клеман Агнес (дата звернення: 14.12.2018).