Адер, Клеман Агнес
Аде́р, Клема́н Агне́с (фр. Ader, Clement Agnes; 02.04.1841, м. Мюре, тепер регіон Окситанія, Франція — 03.03.1925, м. Тулуза, тепер регіон Окситанія, Франція) — інженер-винахідник.
Адер, Клеман Агнес (Ader, Clement Agnes) | |
---|---|
Рік народження | 1841 |
Місце народження | Мюре, Окситанія, Франція |
Рік смерті | 1925 |
Місце смерті | Тулуза, Окситанія, Франція |
Напрями діяльності | проектування, повітроплавання |
Життєпис
1861 закінчив Вищу індустріальну школу (м. Тулуза), здобувши диплом інженера. 1867 запропонував використовувати у виготовленні велосипедів шини із каучуку і з 1868 розпочав у м. Парижі їх виробництво, яке припинилося 1870 через Франко-прусську війну. 1875–1876 працював інженером в Адміністрації мостів і доріг (м. Париж), винайшов машину для укладання рейок. Згодом залишив роботу в адміністрації й цілком присвятив себе винахідницькій діяльності. 1877 одержав патент на винахід гусеничної стрічки, що використовувалася у військовому транспорті.
Діяльність
Автор винаходів у галузі електрозв’язку, серед яких театрофон — система стереотрансляції театральних спектаклів за допомогою телефонів і встановлених на сцені мікрофонів, яка дозволяла слухачам на відстані 3 км у себе вдома слухати вистави; застосовувалася 1881–1932, спочатку у театрах Парижа («Гранд-Опера», «Опера-Комік», «Комеді Франсез»), згодом — у багатьох країнах Європи.
З 1882 працював м. Парижі над створенням літальних апаратів, «механізмів з мотором», важчих за повітря, на відміну від аеростатів, що використовували газ, легший за повітря. Такі апарати він назвав «авіон» (від. фр. avion — літак, неологізм Адера). 1890 сконструював моноплан, виготовлений з дерев’яної арматури, обтягнутої шовком, за формою схожий на кажана, який рухався за допомогою парової енергії (довжина — 4,6 м, розмах крил — 14 м, чотири колеса, пропелер з чотирма лопатями, потужність мотору — 20 кінських сил, чотири циліндри, загальна вага — 300 кг), та назвав його «Авіон 1», або «Еол» (за ім’ям грецького бога вітру). 09.10.1890 у парку замку Арменвілльє (департамент Сена і Марна) здійснив на ньому політ на дистанцію близько 50 м на висоті близько 20 см, що увійшов в історію як перший політ аероплана.
Удосконалений апарат «Авіон 2», або «Зефір» під час випробувань був віднесений вітром і пошкоджений (1891).
З 1892 працював над створенням нового апарата «Авіон 3», або «Аквілон», який мав два парових двигуни загальною потужністю 40 кінських сил. 14.10.1897 Адер здійснив на ньому політ на відстань 300 м на території військового табору Саторі неподалік м. Версаля. За відсутності фінансування не зміг далі продовжувати розробки.
Апарат існує до сьогодні, представлений у музеї паризької Консерваторії мистецтв і ремесел. Адер вважається «батьком авіації».
Праці
- Перший етап військової авіації у Франції. La premier etape de l’aviation militaire en France. Paris : J. Bosc et cie, 1907. 67, [1] p.
- Військова авіація. Aviation militaire. Paris, Nancy : Berger-Levrault et cie, 1909. 161 p.
- Військова авіаційна промисловість. Avionnerie militaire. Paris, Nancy : Berger-Levrault, 1912. 106 p.
- Правда про застосування військової авіації до і під час війни. La verités en utilisation de l’aviation militaire avant et pendant la guerre. Toulouse : Les frères Douladoure, 1919. 214 p.
Література
- Castex L. Clement Ader. L’homme qui donne des ailes au monde. Paris : Plon, 1947. 121 p.
- Albert E., Elleberger M. Les Avions de Clement Ader. Paris : Nathan pour le Musée national des techniques, 1992.
- Lissarag P. Clement Ader, inventeur d’aviation. Toulouse, 1995.
- Giscard d’Estaing V. A. Le livre mondial des inventions 2000. Paris : X O Editions, 1999. 224 p
Автор ВУЕ
Глухова С. В. Адер, Клеман Агнес // Велика українська енциклопедія. URL: http://vue.gov.ua/Адер, Клеман Агнес (дата звернення: 19.02.2019).