Авіавузол


Авіаву́зол, авіатранспортний вузол, авіаційний вузол — один або декілька аеропортів, розміщених у місцях із вигідним економіко-географічним положенням на перетині значної кількості транспортних маршрутів різних напрямків.


Загальна характеристика

Здебільшого авіавузол розташовується біля великих міст із добре налагодженим зв’язком з іншими видами транспорту. Одна з перспективних форм організації авіавузлів — авіахаби. Ця частина віялової логістичної системи «Hub&Spoke» (з англ. маточина і спиця) нагадує колесо велосипеда, де центр — це авіатранспортний вузол, центральний аеропорт або хаб (пасажирський, вантажний чи змішаний), а спиці — напрямки до інших аеропортів. Модель «Hub&Spoke» має низку переваг, насамперед — скорочення числа маршрутів, що забезпечує більш ефективне використання парку авіакомпаній. В авіахабах велика частка пасажирів є трансферними або транзитними — такими, що здійснюють у вузловому аеропорту пересадку або зупинку перед подальшою подорожжю до кінцевого пункту призначення. В одному авіавузлі можуть бути поєднані операції сортування та пакування багажу, вантажів, пошти тощо.

Структура

Структура авіавузла досить проста в управлінні авіаційними маршрутами і дозволяє пасажирам швидше дістатися того пункту призначення, з яким у пункті відправлення немає прямого сполучення. У тих випадках, коли забезпечується стикування потоків прибуття пасажирів одного напрямку з потоками відправлень іншого напрямку, мова йде про упорядковані авіахаби, на відміну від неупорядкованих, де таке стикування не забезпечується. Ця система відрізняється від двоточкової моделі (англ. "Point-To-Point"), в якій немає авіавузлів, а прямі перельоти здійснюються між містами-«спицями».

Найбільший авіавузол України розташований у Києві і об’єднує аеропорти «Бориспіль» та «Київ» імені І. Сікорського («Жуляни»), де останній — це аеропорт моделі "Point-To-Point", а найбільший аеропорт України «Бориспіль» — упорядкований хаб. Відомими прикладами авіавузлів є авіавузли Нью-Йорка, Франкфурта-на-Майні, Дубая, Сінгапура тощо.

Література

  1. Баран Р. Т. Правові і економічні аспекти термінології авіатранспортної логістики в умовах реструктуризації повітряного транспорту України // Вісник Харківського нац. ун-ту ім. В. М. Каразіна. Економічна серія. Харків, 2001. Вип. 512.
  2. Иванов В. Н. Прогнозы и реалии развития аэропортов Московского авиационного узла. Москва : Воздушный транспорт, 2008. 64 с.
  3. Дудник І. М., Борисюк О. А. Регіональна авіатранспортна система як форма територіальної організації авіаційного транспорту // Економічна та соціальна географія. 2012. Вип. 1 (64). С.147–155.
  4. Логістичні концепції розвитку аеропортів: монографія / За наук. редакцією М. Ю. Григорак та Л. В. Савченко. Київ : Сік Груп Україна, 2017. 384 с.

Автор ВУЕ