Альбеніс, Ісак-Мануель-Франсіско
Альбе́ніс, Ісаа́к Мануе́ль Франсі́ско (повне прізвище та ім’я — Албеніс-і-Паскуаль, Ісаак Мануель Франсіско; ісп. Albéniz y Pascual, Isaac Manuel Francisco; 29.05.1860, м. Кампродон, тепер провінція Жирона, Каталонія, Іспанія — 18.05.1909, м. Камбо-ле-Бен, тепер регіон Нова Аквітанія, Франція, похований у м. Барселоні, Каталонія, Іспанія) — композитор, піаніст. Основоположник нової іспанської музики, представник напряму Ренасім’єнто (рух національного музичного відродження в Іспанії). {{Персоналія
Альбеніс, Ісак-Мануель-Франсіско (Albéniz, Isaac Manuel Francisco) | |
---|---|
Рік народження | 1860 |
Місце народження | Кампродон, Жирона, Каталонія, Іспанія |
Рік смерті | 1909 |
Місце смерті | Камбо-ле-Бен, Нова Аквітанія, Франція |
Напрями діяльності | музичне мистецтво |
Життєпис
Уже в ранньому дитинстві Альбеніс виявив унікальні музичні здібності. Навчався музики у старшої сестри, разом із якою з 4 років виступав як піаніст. Перша написана ним п’єса називалася «Військовий марш» (1868; опублікована в м. Парижі). У юності об’їхав із концертами Іспанію, Південну Америку (Аргентину, Уругвай, Бразилію, Кубу), країни Європи. У великих містах музикант зупинявся надовго і брав уроки в піаністів та композиторів: у Ф. Педреля в м. Мадриді, А. Мармонтеля в м. Парижі, С. Ядассона і К. Рейнеке в м. Лейпцигу, Л. Брассена та Ф. Геварта в м. Брюсселі, Ф. Ліста в м. Будапешті. Під впливом Ф. Ліста Альбеніс освоїв ще й гру на органі. З 1880 він почав виконувати публічно власні твори — п’єси для фортепіано.
У 1893 оселився в м. Парижі, де налагодив творчі контакти з К. Дебюссі, Г.Форе, В. д’Енді, вивчав композицію у П. Дюка. У 1890-х успішно гастролював у багатьох країнах Європи та Латинської Америки.
Творчість
У творчості Альбеніса фольклорні елементи поєднуються з романтичними традиціями та новаторством імпресіонізму. Альбеніс розвивав жанр фортепіанних циклів, а також створював опери та оркестрові п’єси. Твори композитора вирізняються технічною майстерністю, барвистістю, тонким смаком, просякнуті іспанським (переважно андалузьким) національним колоритом.
Серед творів Альбеніса:
- опери «Магічний опал» («The magic opal», 1893), «Генрі Кліффорд» («Henry Clifford», 1895), «Пепіта Хіменес» («Pepita Jiménez»,1896), трилогія «Король Артур» («Le roi Arthus»; 1896–1906, не завершена);
- сарсуела «Святий Антоній Флоридський» («San Antonio de la Florida», 1894);
- рапсодія для оркестру «Каталонія» (1899);
- понад 250 п’єс для фортепіано, зокрема цикли «Іспанська сюїта» (1886), «Іспанські наспіви» (1897), «Спогади про подорожі» (1886–1887), «Іберія» (1905–1909), 6 іспанських танців та ін.
Писав також етюди, концертні вальси; вокальні твори — романси, пісні, балади тощо. Його творчість у подальшому надихала іспанських композиторів (Е. Гранадоса, М. де Фальї, Х. Турини та ін.).
Література
- Мартынов И. И. История зарубежной музики первой половины ХХ века. Москва : Музгиз, 1963. С. 114–115.
- Альбенис Исаак // Краткий биографический словарь зарубежных композиторов / Сост. М. Ю. Миркин. Москва : Советский композитор, 1969. С. 8.
- Вайсборд М. А. Альбенис Исаак // Музыкальная энциклопедия / Гл.ред Ю. В. Келдыш. Москва : Советская энциклопедия; Советский композитор, 1973.Т. 1. С. 116–117.
- Мартынов И. И. Музыка Испании. Москва : Советский композитор, 1977. С. 126–168.
- Друскин М. Музыкальная культура Испании // История зарубежной музыки : В 5 вып. Москва : Музыка, 1980. Вып. 4. С. 502–514.
- Романова А. В. Проблема исполнительской организации художественного времени в произведениях фольклорно-вариантного склада (на примере цикла И. Альбениса «Иберия») // Южно-Российский музыкальный альманах. 2010. № 1 (6). С. 52–56.
- Челпанова П. Исаак Альбенис // Люди. URL: http://www.peoples.ru/art/music/composer/issak_albeniz/
Автор ВУЕ

Покликання на цю статтю: Кушка Н. М. Альбеніс, Ісак-Мануель-Франсіско // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Альбеніс, Ісак-Мануель-Франсіско (дата звернення: 15.01.2021).