Активні соціально-психологічні методи

Акти́вні соціа́льно-психологі́чні ме́тоди — група методів навчання, пов’язаних з активним впливом на психічні властивості особистості. Активні соціально-психологічні методи спираються не лише на когнітивну переробку інформації, а й на емоційні, поведінково-рухові та інші форми активності суб’єкта, соціально-психологічні закономірності групової динаміки і поведінки особистості в групі. У ході методів моделюють професійну діяльність, реальні життєві ситуації, застосовують методики практичної психології та групової психотерапії. Активні соціально-психологічні методи використовують переважно для опанування навичок міжособистісної комунікації (робота з персоналом, технології продажів), розв’язання внутрішньо-особистісних проблем (подолання наслідків психотравм, міжособистісних конфліктів) та ін. Найпоширеніші активні соціально-психологічні методи: аналіз конкретних ситуацій, рольова гра, ділова гра, організаційно-діяльнісна гра, суспільно-політична гра (наприклад, соціодрама), фокус-група, групова дискусія, мозковий штурм та ін. Найбільш відома та поширена форма таких методів — тренінг соціально-психологічний.

У зарубіжній психології активні соціально-психологічні методи розроблювали: К. Левін, Я. Морено, К. Роджерс та ін. В Україні одну з перших систем активного соціально-психологічного навчання (АСПН) розробила психолог Т. Яценко.

Література

  1. Lewin K. Fieldtheory in socialscience : selected theoreticalpapers. London, 1967.
  2. Емельянов Ю. Н. Активное социально-психологическое обучение. Ленинград, 1985.
  3. Петровская Л. А. Компетентность в общении. Социально-психологический тренинг. Москва, 1989.
  4. Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання. Київ, 2004.
  5. Вітенко І., Борисюк А., Вітенко Т. Сціально-психологічий треінг. — Київ, 2008.

Автор ВУЕ

Офіційний телеграм-канал ВУЕОфіційний телеграм-канал ВУЕ