Агентство інформаційне

Медіа тауер Сьодоме — головний офіс інформаційного агенства, Кьодо (Японія)

Аге́нтство інформаці́йне, інформаці́йна аге́нція, інформаге́нтство — зареєстрований як юридична особа суб’єкт інформаційної діяльності, що діє з метою надання інформаційних послуг (Закон України «Про інформаційні агентства»).

Українські інформаційні агентства: Укрінформ, УНІАН (Українське незалежне інформаційне агентство новин), Українські новини, УНН (Українські національні новини), ЛІГАБізнесІнформ, Інформаційне агентство ZIK (Західна інформаційна корпорація).

Найбільші світові інформаційні агентства: Associated Press (AP), Reuters, Agence France-Presse (AFP), Bloomberg, United Press International (UPI), Deutsche Presse-Agentur (DPA) та ін.

Agence France-Presse, Associated Press та Reuters мають представництва в більшості країн світу.

Характеристика

Класифікація

Інформаційні випуски агентств можна класифікувати за різними критеріями.

За тематикою:

а) загальноновинні — з усіх сфер суспільного життя;

б) спеціалізовані — з конкретної тематики (політична стрічка, економічна, спортивна, міжнародна тощо).

За періодичністю:

а) безперервна стрічка;

б) стрічка з кількома випусками на день;

в) щотижнева стрічка;

г) щомісячна тощо.

За орієнтацією на окремі групи медіаспоживачів:

а) на загальнонаціонального та регіонального медіаспоживача;

б) на традиційні ЗМІ та електронну пресу;

в) органи влади, установи, комерційні структури тощо.

Функціональні особливості

Правові основи діяльності в Україні інформаційних агентств та їхнього міжнародного співробітництва встановлюють:

  • Конституція України;
  • закони України «Про інформацію», «Про інформаційні агентства»;
  • міжнародні договори в галузі свободи слова та інформації, ратифіковані Україною та інші документи.

Особливості подання інформації інформаційного агентства:

а) оперативність;

б) новинний, а не аналітичний формат;

в) нейтральність та безоціночність повідомлень;

г) посилання на достовірні джерела, зазвичай прес-служби.

Значення

Інформаційні агентства — основна ланка будь-якої національної медіасистеми: вони формують порядок денний, виділяють у потоках інформації головні новини.

Традиційне розуміння інформаційного агентства як організації, що збирає й виробляє новини та продає їх ЗМІ, сьогодні розширилося. Сучасне інформаційне агентство є не тільки елементом інфраструктури системи ЗМІ, а й самостійним засобом масової інформації, який поширює інформацію здебільшого через власні мережеві ресурси. Інформаційні агентства залучають широку аудиторію, серед якої, крім телеканалів, радіостанцій, редакцій газет і журналів, установи, бізнес-компанії різного профілю, приватні особи та ін. Інформаційне агентство збирає звіти, прес-релізи, проводить прес-конференції, брифінги, круглі столи тощо — і формує стрічки новин.

Джерела

  • Про інформацію: Закон України від 02.10.1992 № 2657-12 // Відомості Верховної Ради України. 1992. № 48.
  • Про інформаційні агентства: Закон України від 28.02.1995 № 74/95-ВР // Відомості Верховної ради України. 1995. № 13.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ

Покликання на цю статтю:
Редакція ВУЕ Агентство інформаційне // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Агентство інформаційне (дата звернення: 18.11.2019).