Авторульовий


Авторульови́й — прилад, призначений для автоматичного керування приводом руля судна з метою утримання його на заданому курсі.

Сучасні судна та кораблі морського цивільного та військового флоту обладнані системами автоматичного керування курсом судна.

Вони складаються з приладу керування, який називається авторульовим, і рульового приводу з рулем.

Авторульовий - це обчислювальний пристрій, побудований на елекатромеханічних і електронних елементах, що виробляють сигнали керування пропорційно величині кута та кутовій швидкості відхилення судна від заданого курсу.

Він працює за принципом відхилення, тобто в авторульовому безперервно порівнюються фактичне і задане значення курсу та виробляється сигнал керування. Під дією цього сигналу привід руля перекладає руль і повертає судно до заданого курсу. Сигнал зворотного зв’язку зупиняє перекладання руля, а потім повертає руль у нейтральне положення. Сигнал, пропорційний швидкості повороту судна, підвищує чутливість авторульового під час відхилення судна від заданого курсу. Під час переходу з ручного керування на автоматичне авторульовий має автоматично виводити судно на заданий курс.

Найпоширеніші моделі авторульового: «Аіст» (РФ), АЕГ, РФТ (Німеччина), «Аркас» (Данія), «Декка» (Велика Британія).

Джерела

  • Положення про корабельну службу у ВМС ЗС України: Наказ МО України № 415 25.11.03. Севастополь, 2004.

Література

1. Амбросовский В.М. и др. Авторулевой в интегрированных мостиковых системах // Морской Вестник. 2013. №3(47).

Автор ВУЕ