Авторалі

Авторалі
Учасники першого трансконтинентального авторалі "Нью-Йорк—Париж", 1908 р.

Автора́лі — комплексні змагання з автомобільного спорту на точність дотримання заданого графіку руху за певним шляховим маршрутом. Існують кілька видів авторалі: класичне, або ралі другої категорії; ралі першої категорії; ралі-рейди.

Класифікація автоперегонів

Класичне ралі — це автоперегони, в яких головне завдання екіпажу — прибуття у визначений час на пункт за маршрутом.

Ралі першої категорії — перегони, що відбуваються на дорогах загального користування, головне завдання яких — проходження у якнайкоротшій час спеціальних (швидкісних) ділянок траси за умови вчасного прибуття на старт у дорожньому режимі з дотриманням правил дорожнього руху. На час проведення змагань дороги, закриті для всіх користувачів, окрім учасників гонки.

Ралі-рейди — перегони, які проходять і дорогами загального користування, і на ділянках без доріг (степ, саванна, пустеля, чагарник тощо). На відміну від звичайного авторалі, у ралі-рейдах від штурмана та пілота вимагається вміння орієнтуватися на місцевості в умовах бездоріжжя. Як і в класичному ралі, учасники ралі-рейдів є учасниками дорожнього руху на загальних підставах.

Правила проведення змагань

Змагання проводяться відповідно до вимог Міжнародної автомобільної федерації за регламентом, що затверджується (залежно від рангу змагань) національними автомобільними федераціями або федераціями вищого рівня. Регламент гонки визначає та деталізує всі вимоги та особливості кожної конкретної гонки. Найважливіші обов’язки організатора змагань: вибір і підготовка траси, забезпечення безпеки учасників та глядачів, суддівство, хронометраж, інформаційне забезпечення учасників, контроль відповідності технічних засобів вимогам Міжнародної автомобільної федерації тощо.

В ралі учасники стартують послідовно з певним інтервалом у порядку, визначеному правилами Міжнародної автомобільної федерації. Чемпіонати з ралійних дисциплін складаються з кількох етапів за заздалегідь затвердженим календарем. Кожен етап відбувається на окремій трасі. Етапи змагань багатоденні, тривалість — від 2 днів для національних чемпіонатів з авторалі, до 10–15 днів — для ралі-рейдів типу «Париж — Дакар». У більшості випадків участь у змаганнях можуть брати спортсмени не молодше 18 років. Для національних чемпіонатів відповідні федерації можуть встановлювати свій віковий ценз. У Великій Британії дозволяється стартувати пілотам віком від 16 років. Дистанція траси, зазвичай, становить: для ралі першої категорії — 200–400 км, з яких 50 % займають спецділянки; для ралі-рейдів — до десятків тисяч кілометрів; для класичних ралі коливається у широких межах від сотень до тисяч кілометрів.

Література

  1. Профессиональный спорт. Київ, 2000.
  2. Сингурінді Е. Г. Авторалі. Москва, 1978.
  3. Трейбал З. Искусство вождения автомобиля / Пер. с чеш. Москва, 1960.
  4. Шугуров Л. М. Современные гоночные и спортивные авто­мо­били. Москва, 1968.

Автор ВУЕ