Відмінності між версіями «Бампер»

Рядок 1: Рядок 1:
'''Ба́мпер''' — конструктивний елемент автотранспортного засобу, призначений для мінімізації пошкоджень і травмувань у разі зіткнення з пішоходом, іншим транспортним засобом або нерухомою перешкодою. Уперше бампери з’явилися на автомобілях на межі 19–20 ст. як додатковий декоративний елемент. У 1900-х промисловець Ф. Р. Сіммс (1863–1944; Велика Британія) запатентував гумовий бампер, який виконував функції елемента безпеки. Ввійшов у широкий вжиток у 1920-х. Прообразом сучасного автомобільного бампера стала П-подібна металева деталь, якою 1930 (за розпорядженням Г. Форда) було обладнано автомобіль спереду.
+
'''Ба́мпер''' — конструктивний елемент автотранспортного засобу, призначений для мінімізації пошкоджень і травмувань у разі зіткнення з пішоходом, іншим транспортним засобом або нерухомою перешкодою. Уперше бампери з’явилися на автомобілях на межі 19–20 ст. як додатковий декоративний елемент. У 1900-х промисловець Ф. Р. Сіммс (1863–1944; Велика Британія) запатентував гумовий бампер, який виконував функції елемента безпеки. Ввійшов у широкий вжиток у 1920-х. Прообразом сучасного автомобільного бампера стала П-подібна металева деталь, якою 1930 (за розпорядженням [[Форд, Генрі|Г. Форда]]) було обладнано автомобіль спереду.
 
==Характеристика==
 
==Характеристика==
Функція бампера полягає у поглинанні енергії удару за умови руху автомобіля з відносно невеликою швидкістю. Разом з автомобільним бампером з’явилося поняття швидкості безпечного удару (за якої бампер нівелює наслідки зіткнення для водія, пасажирів та власне автомобіля). Стандарт, прийнятий у США у 1980-х, що пізніше поширився на інші країни, зобов’язує автовиробників оснащувати автомобілі бамперами, здатними витримувати безпечний удар на швидкості 4 км/год. Їх розташовують у передній і задній частинах автомобіля; пристрій також є елементом дизайну.  
+
Функція бампера полягає у поглинанні енергії удару за умови руху автомобіля з відносно невеликою швидкістю. Разом з автомобільним бампером з’явилося поняття швидкості безпечного удару (за якої бампер нівелює наслідки зіткнення для водія, пасажирів та власне автомобіля). Стандарт, прийнятий у США у 1980-х, що пізніше поширився на інші країни, зобов’язує автовиробників оснащувати автомобілі бамперами, здатними витримувати безпечний удар на швидкості 4 км/год. Їх розташовують у передній і задній частинах автомобіля; пристрій також є елементом дизайну.  
 +
 
 
Умови розміщення бамперів та низку інших характеристик регулюють законодавчо. Розташовані на різній висоті, у разі зіткнення автомобілів, вони можуть не виконати свого призначення.  
 
Умови розміщення бамперів та низку інших характеристик регулюють законодавчо. Розташовані на різній висоті, у разі зіткнення автомобілів, вони можуть не виконати свого призначення.  
 
==Різновиди==
 
==Різновиди==
Для виготовлення бамперів використовують різноманітні матеріали: пластичні маси (суцільнолиті конструкції), вуглепластик, склопластик, метал (поступово витісняється з виробництва), поліпропілен, поліуретан тощо. Для збільшення жорсткості і міцності пластикових бамперів застосовують металевий підсилювач. У 21 ст. виробники автомобілів продовжують удосконалювати конструкції бамперів із використанням новітніх матеріалів.
+
Для виготовлення бамперів використовують різноманітні матеріали: [[пластичні маси]] (суцільнолиті конструкції), [[вуглепластик]], [[склопластик]], [[метал]] (поступово витісняється з виробництва), [[поліпропілен]], [[поліуретан]] тощо. Для збільшення [[Жорсткість|жорсткості]] і [[Міцність|міцності]] пластикових бамперів застосовують металевий підсилювач. У 21 ст. виробники автомобілів продовжують удосконалювати конструкції бамперів із використанням новітніх матеріалів.
 
==Література==
 
==Література==
Хусаинов А. Ш., Кузьмин Ю. А. Пассивная безопасность автомобиля. Ульяновск : Ульяновский государственный технический университет, 2011. 92 с.
+
# Хусаинов А. Ш., Кузьмин Ю. А. Пассивная безопасность автомобиля. Ульяновск : Ульяновский государственный технический университет, 2011. 92 с.
Кисликов В., Лущик В. Будова й експлуатація автомобіля. 8-ме вид. Київ : Либідь, 2018. 400 с.
+
# Кисликов В., Лущик В. Будова й експлуатація автомобіля. 8-ме вид. Київ : Либідь, 2018. 400 с.
 +
 
 +
== Автор ВУЕ ==
 +
[[Автор_ВУЕ::Арістов О. В.|О. В. Арістов]]
 +
{{Цитування_автор}}
 +
{{Оприлюднено
 +
|Науковий напрям=Технічні науки
 +
|Дефініція=конструктивний елемент автотранспортного засобу, призначений для мінімізації пошкоджень і травмувань у разі зіткнення з пішоходом, іншим транспортним засобом або нерухомою перешкодою
 +
|Статус гасла=Оприлюднено
 +
|Аудіосупровід=
 +
|Відео=
 +
|Аудіо=
 +
|Ілюстрації=
 +
|Обсяг гасла=
 +
|Рік оприлюднення=2021
 +
|Місяць оприлюднення=09
 +
|Дата оприлюднення=22
 +
}}
 +
[[Категорія:Цивілізація]] [[Категорія:Технічні науки]] [[Категорія:Транспорт]] [Категорія:Автомобілі та трактори]]  [[Категорія:  Автомобілі]]  [[Категорія:ВУЕ]] [[Категорія:Е-ВУЕ]] 
 +
{{#related:Автомобіль}}

Версія за 14:20, 22 вересня 2021

Ба́мпер — конструктивний елемент автотранспортного засобу, призначений для мінімізації пошкоджень і травмувань у разі зіткнення з пішоходом, іншим транспортним засобом або нерухомою перешкодою. Уперше бампери з’явилися на автомобілях на межі 19–20 ст. як додатковий декоративний елемент. У 1900-х промисловець Ф. Р. Сіммс (1863–1944; Велика Британія) запатентував гумовий бампер, який виконував функції елемента безпеки. Ввійшов у широкий вжиток у 1920-х. Прообразом сучасного автомобільного бампера стала П-подібна металева деталь, якою 1930 (за розпорядженням Г. Форда) було обладнано автомобіль спереду.

Характеристика

Функція бампера полягає у поглинанні енергії удару за умови руху автомобіля з відносно невеликою швидкістю. Разом з автомобільним бампером з’явилося поняття швидкості безпечного удару (за якої бампер нівелює наслідки зіткнення для водія, пасажирів та власне автомобіля). Стандарт, прийнятий у США у 1980-х, що пізніше поширився на інші країни, зобов’язує автовиробників оснащувати автомобілі бамперами, здатними витримувати безпечний удар на швидкості 4 км/год. Їх розташовують у передній і задній частинах автомобіля; пристрій також є елементом дизайну.

Умови розміщення бамперів та низку інших характеристик регулюють законодавчо. Розташовані на різній висоті, у разі зіткнення автомобілів, вони можуть не виконати свого призначення.

Різновиди

Для виготовлення бамперів використовують різноманітні матеріали: пластичні маси (суцільнолиті конструкції), вуглепластик, склопластик, метал (поступово витісняється з виробництва), поліпропілен, поліуретан тощо. Для збільшення жорсткості і міцності пластикових бамперів застосовують металевий підсилювач. У 21 ст. виробники автомобілів продовжують удосконалювати конструкції бамперів із використанням новітніх матеріалів.

Література

  1. Хусаинов А. Ш., Кузьмин Ю. А. Пассивная безопасность автомобиля. Ульяновск : Ульяновский государственный технический университет, 2011. 92 с.
  2. Кисликов В., Лущик В. Будова й експлуатація автомобіля. 8-ме вид. Київ : Либідь, 2018. 400 с.

Автор ВУЕ

О. В. Арістов


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістов О. В. Бампер // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бампер (дата звернення: 21.10.2021).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.09.2021

[Категорія:Автомобілі та трактори]]

Офіційний телеграм-канал ВУЕОфіційний телеграм-канал ВУЕ